Dijital Dönüşümün İz Düşümü: Üniversite Öğrencilerinin İzleme Pratiklerinin Evrimi ve Etkileri


Creative Commons License

Apak C.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 2023
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2024

Proje Özeti

Bu çalışma ile yeni medya teknolojilerinin sunmuş olduğu yenilikler sayesinde üniversite öğrencilerinin izleme pratiklerindeki dönüşüm incelenecektir. Elektrik ve elektroniğin gelişmesi olarak bilinen üçüncü en büyük devrim ile kitle iletişim araçlarını içeren medya değişime uğramış ve geleneksel medya olarak anılmaya başlamıştır. Yaşanan teknolojik gelişmelerle yenilikçi bilgisayar teknolojilerini içeren yeni bir medya “dijital medya” yayıncılığı başlamıştır. Dijital dönüşüm içinde ele alabileceğimiz medyanın da gelenekselden dijitale dönüşümü sürecinde izleyicilere yeni izleme pratikleri sunulduğu görülmektedir. Teknolojik gelişmelerle birlikte internetin toplumun merkezinde yer almasıyla pek çok dönüşüm yaşanmaktadır. Bunlardan biri geleneksel televizyon izleme pratiklerinin yanı sıra dijital platformların ortaya çıkışı şeklinde ifade edilebilir. Dijital medya platformları, izleyicilere geleneksel medyanın aksine pek çok yenilik vaat etmektedir. İzleyiciler geleneksel medyada yer alan uzun reklamlardan oluşan içerikler yerine reklam içermeyen içerikleri bu platformlardan izleyebilmektedir. İzleyiciler yine geleneksel medyadaki izleme pratiklerinden biri olan haftalık yayınlanan içeriklerin bölümünü bekleme gibi geleneksel yöntemlerle izleme gerçekleştirmemektedir. Dijital platformlardaki içeriklerle izleyicilerin birden fazla bölümüne sezon olarak ulaşma fırsatı sunulmaktadır.

Teknolojinin içine doğanlar yani dijital yerliler olarak adlandırılan bireyler dijital platformların sunmuş olduğu yeniliklere daha fazla uyum sağlamaktadır. Bu yeniliklerin ise izleme pratiklerini tamamen değiştirdiği ve üniversite öğrencilerinin yaşam alanlarını etkilediği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı; geleneksel izleme pratikleri ile yeni teknolojiler sayesinde oluşan dijital yayın platformlarından gerçekleştirilen yeni seyir deneyimlerini karşılaştırmak ve bu mecraların neden tercih edildiğinin pratik ve motivasyonlarını bulmaktır. Bu verilerin elde edilebilmesi adına, Kayseri’de bulunan 4 üniversitede öğrenim gören, herhangi bir dijital medya platformuna üyeliği bulunan 18-30 yaş arası üniversite öğrencilerine anket uygulanacaktır. Anket ile çok sayıda insana ulaşılabilir ve daha geniş bir örneklem üzerinde çalışma imkânı elde edilebilmektedir. Dolayısıyla örneklemin temsil düzeyini, böylece de araştırmanın dış geçerlik derecesini artırmak mümkün olabileceği düşünülmektedir. Yapılması planlanan anket iki bölümden oluşacaktır.  İlk olarak öğrencilerin yaş ve cinsiyet gibi demografik bilgileri ile dijital medya platformlarını kullanım bilgilerine ikinci kısımda ise dijital medya platformlarını neden tercih ettiklerine dair veriler elde edilecektir. Elde edilen veriler izleme süreleri ile ilişkilendirilerek deşifre ve analiz edilecektir. Verilerin deşifre edilmesi sonucu hangi yargılardan ve faktörlerden etkilenildiği yorumlanacaktır.

Bu araştırma, Kayseri Üniversitesi Teknik Bilimler MYO Radyo Televizyon Teknolojileri Programı öğrencisi olarak Sistem Analizi dersi kapsamında öğrendiğimiz teorik bilgilerin uygulamalı olarak ölçümlenmesine ve yeni izleme pratiklerinin geleceğine yönelik perspektif oluşturarak alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.