TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Bu çalışma ile yeni medya teknolojilerinin sunmuş olduğu yenilikler
sayesinde üniversite öğrencilerinin izleme pratiklerindeki dönüşüm
incelenecektir. Elektrik ve elektroniğin gelişmesi olarak bilinen üçüncü en
büyük devrim ile kitle iletişim araçlarını içeren medya değişime uğramış ve
geleneksel medya olarak anılmaya başlamıştır. Yaşanan teknolojik gelişmelerle
yenilikçi bilgisayar teknolojilerini içeren yeni bir medya “dijital medya”
yayıncılığı başlamıştır. Dijital dönüşüm içinde ele alabileceğimiz medyanın da
gelenekselden dijitale dönüşümü sürecinde izleyicilere yeni izleme pratikleri
sunulduğu görülmektedir. Teknolojik gelişmelerle birlikte internetin toplumun
merkezinde yer almasıyla pek çok dönüşüm yaşanmaktadır. Bunlardan biri
geleneksel televizyon izleme pratiklerinin yanı sıra dijital platformların
ortaya çıkışı şeklinde ifade edilebilir. Dijital medya platformları,
izleyicilere geleneksel medyanın aksine pek çok yenilik vaat etmektedir. İzleyiciler
geleneksel medyada yer alan uzun reklamlardan oluşan içerikler yerine reklam
içermeyen içerikleri bu platformlardan izleyebilmektedir. İzleyiciler yine
geleneksel medyadaki izleme pratiklerinden biri olan haftalık yayınlanan
içeriklerin bölümünü bekleme gibi geleneksel yöntemlerle izleme
gerçekleştirmemektedir. Dijital platformlardaki içeriklerle izleyicilerin birden
fazla bölümüne sezon olarak ulaşma fırsatı sunulmaktadır.
Teknolojinin içine doğanlar yani dijital yerliler olarak adlandırılan
bireyler dijital platformların sunmuş olduğu yeniliklere daha fazla uyum
sağlamaktadır. Bu yeniliklerin ise izleme pratiklerini tamamen değiştirdiği ve
üniversite öğrencilerinin yaşam alanlarını etkilediği düşünülmektedir. Bu
çalışmanın amacı; geleneksel izleme pratikleri ile yeni teknolojiler sayesinde
oluşan dijital yayın platformlarından gerçekleştirilen yeni seyir deneyimlerini
karşılaştırmak ve bu mecraların neden tercih edildiğinin pratik ve
motivasyonlarını bulmaktır. Bu verilerin elde edilebilmesi adına, Kayseri’de
bulunan 4 üniversitede öğrenim gören, herhangi bir dijital medya platformuna
üyeliği bulunan 18-30 yaş arası üniversite öğrencilerine anket uygulanacaktır. Anket
ile çok sayıda insana ulaşılabilir ve daha geniş bir örneklem üzerinde çalışma
imkânı elde edilebilmektedir. Dolayısıyla örneklemin temsil düzeyini, böylece
de araştırmanın dış geçerlik derecesini artırmak mümkün olabileceği
düşünülmektedir. Yapılması planlanan anket iki bölümden oluşacaktır. İlk olarak öğrencilerin yaş ve cinsiyet gibi
demografik bilgileri ile dijital medya platformlarını kullanım bilgilerine
ikinci kısımda ise dijital medya platformlarını neden tercih ettiklerine dair
veriler elde edilecektir. Elde edilen veriler izleme süreleri ile
ilişkilendirilerek deşifre ve analiz edilecektir. Verilerin deşifre edilmesi
sonucu hangi yargılardan ve faktörlerden etkilenildiği yorumlanacaktır.
Bu araştırma,
Kayseri Üniversitesi Teknik Bilimler MYO Radyo Televizyon Teknolojileri Programı
öğrencisi olarak Sistem Analizi dersi kapsamında öğrendiğimiz teorik bilgilerin
uygulamalı olarak ölçümlenmesine ve yeni izleme pratiklerinin geleceğine
yönelik perspektif oluşturarak alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.