Akansu S. O.(Yürütücü), Arslan E.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2015 - 2017
Bu
projenin amacı, iki zamanlı motorda değişken subap zamanlamasıyla silindir
içerisine daha uygun miktarda karışım alınabilmesini sağlamak ve iki zamanlı
motorlarda verimi artırmaktır.
Uygulamada
kullanılan iki zamanlı motorlarda silindirlere yeterli karışımının alınamaması,
yanma veriminin düşük olması ve bir miktar yanmamış yakıtın egzoz gazları ile
birlikte dışarı atılması motor gücünün düşmesine sebep olur. İki zamanlı
motorlarda görülen bu dezavantajları gidermek için değişken subap zamanlamasını
sağlamak amacıyla, kam mili ve külbütör mekanizmasının tasarlanması, ayrıca
yüksek güç durumlarında kam mili üzerindeki supap itici mekanizmasının
ayarlaması yöntemleri gerçekleştirilebilir.
Önerilen
proje çalışmasında; silindir içerisine alınan karışım miktarları değişken subap
mekanizması ile ayarlanarak istenilen güç ve verim değerleri elde edilecektir.
Bu
amaçla değişken güç durumlarında subap açılıp kapanma süresi nümerik (sayısal
akışkanlar dinamiği programı) olarak hesaplanıp eş zamanlı olarak iki zamanlı
motor tasarımı yapılacaktır. Belirlenen motor tasarımının gerekli dinamik
analizleri (Adams Programı) yapılarak, iki zamanlı motorda emme subap
mekanizması ve bu mekanizmaya uygun ECU (elektronik kontrol ünitesi) tasarımı
yapılacaktır. Motor üretimi bu veriler ışığında gerçekleştirilerek, gerekli
performans ve emisyon deneyleri sonucuna göre EGR sistemi tasarımı ve üretimi
yapılacaktır. ECU, ilk olarak değişken valf mekanizmasını, yakıt enjeksiyon
ateşleme zamanlamalarını ayarlayacaktır, ikinci aşamada EGR sistemini de
kontrol edecektir.
Sonuç olarak; geliştirilecek olan değişken
zamanlı valf ve EGR sisteminin iki zamanlı motorlara uygulanması ile yakıt
tasarrufu sağlanacaktır. Ayrıca, otomobil yapısını hafifletme ve hibrit
araçlara yenilikçi bir çözüm oluşturma suretiyle endüstriyel uygulama
projelerine temel teşkil edilecektir. Bununla birlikte, ekonomik katma değer ve
istihdam artışı sağlanması mümkün olacaktır.