İki Zamanlı Motorda Değişken Supap Zamanlamasının Motor Performansına Etkisinin Sayısal İncelenmesi


Akansu S. O.(Yürütücü), Arslan E.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2015 - 2017

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2015
  • Bitiş Tarihi: Ocak 2017

Proje Özeti

Bu projenin amacı, iki zamanlı motorda değişken subap zamanlamasıyla silindir içerisine daha uygun miktarda karışım alınabilmesini sağlamak ve iki zamanlı motorlarda verimi artırmaktır.

Uygulamada kullanılan iki zamanlı motorlarda silindirlere yeterli karışımının alınamaması, yanma veriminin düşük olması ve bir miktar yanmamış yakıtın egzoz gazları ile birlikte dışarı atılması motor gücünün düşmesine sebep olur. İki zamanlı motorlarda görülen bu dezavantajları gidermek için değişken subap zamanlamasını sağlamak amacıyla, kam mili ve külbütör mekanizmasının tasarlanması, ayrıca yüksek güç durumlarında kam mili üzerindeki supap itici mekanizmasının ayarlaması yöntemleri gerçekleştirilebilir. 

 

Önerilen proje çalışmasında; silindir içerisine alınan karışım miktarları değişken subap mekanizması ile ayarlanarak istenilen güç ve verim değerleri elde edilecektir.

 

Bu amaçla değişken güç durumlarında subap açılıp kapanma süresi nümerik (sayısal akışkanlar dinamiği programı) olarak hesaplanıp eş zamanlı olarak iki zamanlı motor tasarımı yapılacaktır. Belirlenen motor tasarımının gerekli dinamik analizleri (Adams Programı) yapılarak, iki zamanlı motorda emme subap mekanizması ve bu mekanizmaya uygun ECU (elektronik kontrol ünitesi) tasarımı yapılacaktır. Motor üretimi bu veriler ışığında gerçekleştirilerek, gerekli performans ve emisyon deneyleri sonucuna göre EGR sistemi tasarımı ve üretimi yapılacaktır. ECU, ilk olarak değişken valf mekanizmasını, yakıt enjeksiyon ateşleme zamanlamalarını ayarlayacaktır, ikinci aşamada EGR sistemini de kontrol edecektir.

Sonuç olarak; geliştirilecek olan değişken zamanlı valf ve EGR sisteminin iki zamanlı motorlara uygulanması ile yakıt tasarrufu sağlanacaktır. Ayrıca, otomobil yapısını hafifletme ve hibrit araçlara yenilikçi bir çözüm oluşturma suretiyle endüstriyel uygulama projelerine temel teşkil edilecektir. Bununla birlikte, ekonomik katma değer ve istihdam artışı sağlanması mümkün olacaktır.