Yeşil Tüketicilik Davranışlarında Sosyal Medyanın Rolü


Creative Commons License

Apak C.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 2023
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2024

Proje Özeti

Bu araştırma ile sürdürülebilirlik mesajları kapsamında yeşil tüketicilik davranışlarının yayılmasında sosyal medyanın rolü incelenecektir. Bireylerin sosyal medya platformlarında yeşil tüketici davranışlarına dair bilgi düzeylerini hangi kaynaklardan edindikleri araştırılacaktır. Aynı zamanda şirketlerin sosyal medyayı sürdürülebilirlik hedeflerini duyurma ve tüketicilerle etkileşim kurma aracı olarak nasıl kullandığına dair bulgular ortaya konulmaya çalışılacaktır. Medya, tüm işlevlerinin yanı sıra sürdürülebilirlik konularını gündeme getirme sorumluluğu da üstlenmektedir. Gazeteciler ve televizyon yapımcıları, iklim değişikliği, enerji tüketimi, atık yönetimi, doğal kaynak koruma gibi sürdürülebilirlikle ilgili konuları medya metinlerine taşıyarak, insanları bilgilendirmekte ve düşünce önemini vurgulamaktadır. Bu içeriklerin medyada yer almasıyla, kamuoyunda tartışmalar tetiklenebilir. Politikacılar, iş dünyası ve halk arasında sürdürülebilirlikle ilgili önlemlerin artmasında medyanın olumlu etkisi olabileceği düşünülmektedir. Medya ayrıca sürdürülebilirlik konusunda tasarruf yaratma görevi de üstlenmektedir. Sosyal medya, televizyon, radyo ve diğer iletişim kanalları sürdürülebilirlikle ilgili mesajlar yayarak, toplumun geniş kesimlerine ulaşabilmektedir. Dolayısıyla sosyal medyanın sürdürülebilir yaşam tarzları, çevre dostu ürünler, geri dönüşüm ve doğal koruma gibi konular hakkında bireyler üzerinde bilinç oluşturabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacını, sosyal medyanın insanların günlük hayatlarında sürdürebilirlik ilkelerini benimsemelerine ve uygulamalarında nasıl bir rolünün olduğunun tespit edilmesi oluşturmaktadır.

Sosyal medyada yer alan yeşil ürün, yeşil tüketicilik gibi kavramları içeren paylaşımların hangi sosyal medya platformunda ve ne sıklıkla gerçekleştiğinin incelenebilmesi için araştırmada yöntem olarak içerik çözümlemesi tercih edilecektir. TÜİK'in açıkladığı 2023 yılı verilerine göre, Türkiye'de en çok kullanılan sosyal medya ve mesajlaşma uygulamaları %82,0 ile WhatsApp, %67,2 ile YouTube ve %57,6 ile Instagram olmuştur. Bu verilerden hareketle araştırmanın analiz edilmesinde örneklem olarak YouTube ve Instagram uygulamaları belirlenmiştir. Bu sosyal medya uygulamalarında paylaşılan içeriklere ise “yeşil tüketicilik”, “yeşil ürün”, “yeşil reklam” etiketleriyle arama yapılarak ulaşılacaktır. Araştırma, 2023 yılı içinde paylaşım yapılan içeriklerle sınırlandırılacaktır. Elde edilen veriler MAXQDA nitel veri analizi programıyla analiz edilerek paylaşımlarda hangi temaların ön plana çıktığı araştırılacaktır.

 

Bu proje Kayseri Üniversitesi Teknik Bilimler MYO Radyo Televizyon Teknolojileri Programı öğrencisi olarak derslerde öğrendiğimiz medya çıktılarının uygulamalı olarak gerçekleştirilmesine ve günümüz toplumunun önem vermesi gereken sürdürülebilirlik kavramının medyada yansımasının tespit edilmesi konusunda katkı sağlayacaktır. Ek olarak sürdürülebilirlik ile ilgili uygulamaların medyada yer alma oranın artacağı öngörülmektedir.