TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Bu
araştırma ile sürdürülebilirlik mesajları kapsamında yeşil tüketicilik
davranışlarının yayılmasında sosyal medyanın rolü incelenecektir. Bireylerin sosyal
medya platformlarında yeşil tüketici davranışlarına dair bilgi düzeylerini
hangi kaynaklardan edindikleri araştırılacaktır. Aynı zamanda şirketlerin
sosyal medyayı sürdürülebilirlik hedeflerini duyurma ve tüketicilerle etkileşim
kurma aracı olarak nasıl kullandığına dair bulgular ortaya konulmaya
çalışılacaktır. Medya, tüm işlevlerinin
yanı sıra sürdürülebilirlik konularını gündeme getirme sorumluluğu da üstlenmektedir.
Gazeteciler ve televizyon yapımcıları, iklim değişikliği, enerji tüketimi, atık
yönetimi, doğal kaynak koruma gibi sürdürülebilirlikle ilgili konuları medya
metinlerine taşıyarak, insanları bilgilendirmekte ve düşünce önemini vurgulamaktadır.
Bu içeriklerin medyada yer almasıyla, kamuoyunda tartışmalar tetiklenebilir. Politikacılar,
iş dünyası ve halk arasında sürdürülebilirlikle ilgili önlemlerin artmasında medyanın
olumlu etkisi olabileceği düşünülmektedir. Medya ayrıca sürdürülebilirlik
konusunda tasarruf yaratma görevi de üstlenmektedir. Sosyal medya, televizyon,
radyo ve diğer iletişim kanalları sürdürülebilirlikle ilgili mesajlar yayarak,
toplumun geniş kesimlerine ulaşabilmektedir. Dolayısıyla sosyal medyanın sürdürülebilir
yaşam tarzları, çevre dostu ürünler, geri dönüşüm ve doğal koruma gibi konular
hakkında bireyler üzerinde bilinç oluşturabileceği düşünülmektedir. Bu
çalışmanın amacını, sosyal medyanın insanların günlük hayatlarında
sürdürebilirlik ilkelerini benimsemelerine ve uygulamalarında nasıl bir rolünün
olduğunun tespit edilmesi oluşturmaktadır.
Sosyal medyada yer alan yeşil ürün, yeşil
tüketicilik gibi kavramları içeren paylaşımların hangi sosyal medya
platformunda ve ne sıklıkla gerçekleştiğinin incelenebilmesi için araştırmada
yöntem olarak içerik çözümlemesi tercih edilecektir. TÜİK'in açıkladığı 2023
yılı verilerine göre, Türkiye'de en çok kullanılan sosyal medya ve mesajlaşma
uygulamaları %82,0 ile WhatsApp, %67,2 ile YouTube ve %57,6 ile Instagram
olmuştur. Bu verilerden hareketle araştırmanın analiz edilmesinde örneklem
olarak YouTube ve Instagram uygulamaları belirlenmiştir. Bu sosyal medya
uygulamalarında paylaşılan içeriklere ise “yeşil tüketicilik”, “yeşil ürün”,
“yeşil reklam” etiketleriyle arama yapılarak ulaşılacaktır. Araştırma, 2023
yılı içinde paylaşım yapılan içeriklerle sınırlandırılacaktır. Elde edilen
veriler MAXQDA nitel veri analizi programıyla analiz edilerek paylaşımlarda
hangi temaların ön plana çıktığı araştırılacaktır.
Bu proje Kayseri Üniversitesi Teknik Bilimler MYO Radyo
Televizyon Teknolojileri Programı öğrencisi olarak derslerde öğrendiğimiz medya
çıktılarının uygulamalı olarak gerçekleştirilmesine ve günümüz toplumunun önem
vermesi gereken sürdürülebilirlik kavramının medyada yansımasının tespit
edilmesi konusunda katkı sağlayacaktır. Ek olarak sürdürülebilirlik ile ilgili uygulamaların
medyada yer alma oranın artacağı öngörülmektedir.