Kayseri İli'nde Finansa Okuryazarlık Düzeyinin Tespiti


Baraz E. H., Altınışık F., Boztosun D., Aksoylu S.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2016 - 2016

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ağustos 2016
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2016

Proje Özeti

Finansal okuryazarlık ile ilgili, araştırmacılar ve kurumlar birçok farklı isim ve tanım

kullanmaktadırlar. Literatürde “finansal eğitim”, “finansal farkındalık”,

“finansal yeterlilik” gibi kavramlar kullanılsa da Türkiye’de “Finansal

Okuryazarlık” kavramı kabul görmüştür. Kavram ile ilgili birçok tanım da bulunmaktadır. Mesela;

Remund’un yaptığı tanıma göre; finansal okuryazarlık “bireyin anahtar finansal

kavramları anlama derecesinin ve uygun şekilde yapılmış kısa ve uzun vadeli planlarla kişisel finansal

durumunu yürütebilme yeteneğine sahip olmasının ölçüsüdür”. AICPA (American Institue of

Certified Public Accountants)’nın tanımına göre ise; “bir kimsenin hayattaki amaçlarına

ulaşabilmesi ve finansal refahı yakalayabilmesine yönelik basiretli kararlar vermesi için finansal durumunu

etkin bir şekilde değerlendirmesi ve idare etmedeki kabiliyetidir”.

Bu tanımlara bakıldığı zaman finansal okuryazarlığın bireyin sadece şimdiki değil,

gelecekteki ekonomik refahını da etkilediği görülmektedir. Bir ailenin ekonomik refahının yüksek olması,

çocuklarına sağlayabilecekleri eğitim kaynaklarının da yüksek olması demektir ve bu ülke geleceğini

doğrudan etkiler.

Türkiye’de son yıllarda tasarruf ve borçlanma rakamlarının artması finansal

faaliyetlerin yoğunlaştığını göstermektedir. Faaliyetlerin etkin ve verimli olabilmesi için bireylerin finansal

okuryazarlıklarının yüksek olması gerekmektedir.

Finansal okuryazarlık düzeyini artırmak ve bireyler üzerinde bu konuda bir farkındalık

oluşturmak için atılması gereken ilk adım bu düzeyin belirlenmesidir. Kayseri, TÜİK verilerine göre 2014

yılında tasarruf ve borçlanma faaliyetlerinde bölgesinin üçüncü büyük ilidir. Bu nedenle çalışma

Kayseri’de gerçekleştirilecektir.