Baraz E. H., Altınışık F., Boztosun D., Aksoylu S.(Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2016 - 2016
Finansal okuryazarlık ile ilgili, araştırmacılar ve kurumlar birçok farklı isim ve tanım
kullanmaktadırlar. Literatürde “finansal eğitim”, “finansal farkındalık”,
“finansal yeterlilik” gibi kavramlar kullanılsa da Türkiye’de “Finansal
Okuryazarlık” kavramı kabul görmüştür. Kavram ile ilgili birçok tanım da bulunmaktadır. Mesela;
Remund’un yaptığı tanıma göre; finansal okuryazarlık “bireyin anahtar finansal
kavramları anlama derecesinin ve uygun şekilde yapılmış kısa ve uzun vadeli planlarla kişisel finansal
durumunu yürütebilme yeteneğine sahip olmasının ölçüsüdür”. AICPA (American Institue of
Certified Public Accountants)’nın tanımına göre ise; “bir kimsenin hayattaki amaçlarına
ulaşabilmesi ve finansal refahı yakalayabilmesine yönelik basiretli kararlar vermesi için finansal durumunu
etkin bir şekilde değerlendirmesi ve idare etmedeki kabiliyetidir”.
Bu tanımlara bakıldığı zaman finansal okuryazarlığın bireyin sadece şimdiki değil,
gelecekteki ekonomik refahını da etkilediği görülmektedir. Bir ailenin ekonomik refahının yüksek olması,
çocuklarına sağlayabilecekleri eğitim kaynaklarının da yüksek olması demektir ve bu ülke geleceğini
doğrudan etkiler.
Türkiye’de son yıllarda tasarruf ve borçlanma rakamlarının artması finansal
faaliyetlerin yoğunlaştığını göstermektedir. Faaliyetlerin etkin ve verimli olabilmesi için bireylerin finansal
okuryazarlıklarının yüksek olması gerekmektedir.
Finansal okuryazarlık düzeyini artırmak ve bireyler üzerinde bu konuda bir farkındalık
oluşturmak için atılması gereken ilk adım bu düzeyin belirlenmesidir. Kayseri, TÜİK verilerine göre 2014
yılında tasarruf ve borçlanma faaliyetlerinde bölgesinin üçüncü büyük ilidir. Bu nedenle çalışma
Kayseri’de gerçekleştirilecektir.