Yakın Doğu Üniversitesi 2. Uluslararası Sinema Sempozyumu, Lefkoşa, Cyprus (Kktc), 8 - 11 March 2022, pp.156-174
Events that are
thought to exist even though they do not exist are called fictional. Therefore
fiction is the expression of an imaginary act. Metafiction, which is produced
based on fiction, is the conscious involvement of the writer or screenwriter in
the text, and it is a reminder that what is being told is just fiction. In this
respect, metafiction is a fiction within a fiction. Metafiction systematically and
consciously questioning the relationship between reality and fiction draws
attention that what is told consists of fiction. The most important feature of
such narratives is that the author or screenwriter intervenes in the fiction
and includes a fiction in the fiction. With this aspect, metafiction reveals
the details hidden in a fictional text and takes the reader/audience on a
journey within these details. Thus, the
audience is always reminded of the fact that what is being told is fiction.
The purpose of
this study is to examine The Truman Show
film as an example of a metafiction and to show how fiction is handled in
fiction. In The Truman Show, the main
narrative that makes up the film is the subject of the film, while the subject
of the film itself turns into another subject of the film. Therefore, the technical elements that
make up the art of cinema in The Truman
Show film were also used in the Truman Show, which is the subject of the
film. Thus, through this second fiction, which is included in the original
fiction, The Truman Show film was
transformed into a metafiction form.
Gerçekte olmadığı halde varmış gibi düşünülen olaylara
kurmaca denir, bu nedenle kurmaca düşsel bir edimin ifadesidir. Kurmacadan yola
çıkılarak üretilen üst kurmaca ise metni ele alan yazar veya senaristin, metnin
içinde bilinçli bir şekilde yer alması ve anlatılanların birer kurmacadan
ibaret olduğunun hatırlatılmasıdır. Bu yönüyle üst kurmaca, kurmaca içinde bir
kurmacadır. Gerçek ile kurmaca arasındaki
ilişkiyi sistematik biçimde, bilinçli bir şekilde sorgulayan üstkurmaca,
anlatılanların birer kurmacadan ibaret olduğuna dikkat çeker. Bu tür
anlatıların en önemli özelliği yazarın ya da senaristin kurmacaya müdahale
etmesi, kurmacanın içinde bir kurmacaya yer vermesidir. Üst kurmaca bu yönüyle,
kurmaca bir metnin içinde gizlenmiş ayrıntıları ifşa ederken okuyucu/izleyici
kitlesini de bu ayrıntılar içinde yolculuğa çıkarır. Böylelikle izleyici
kitlesine, anlatılanların birer kurmaca olduğu gerçeği daima hatırlatılmış
olur.
Bu çalışmanın amacı, bir üst kurmaca örneği olarak The Truman Show filmini incelemek ve kurmaca içinde kurmacanın ne şekilde ele alındığını göstermektir. The Truman Show’da filmin asıl anlatısı filmin konusunu oluştururken filmin konusu da kendi içinde başka bir film konusuna dönüşmektedir. Dolayısıyla The Truman Show’da sinema sanatını meydana getiren teknik unsurlar, filmin konusunu oluşturan Truman Show’un içinde de kullanılmıştır. Böylece ana kurgunun içinde yer alan bu ikinci kurgu yoluyla The Truman Show filmi üst kurmaca formuna dönüştürülmüştür.