INTERNATIONAL GEVHER NESIBE HEALTH SCIENCES CONFERENCE-XII, Ankara, Türkiye, 19 - 20 Şubat 2024, ss.261-262
ÖZET
Giriş: Spor branşı fark etmeksizin sporcuların aktif
spor yaşamı boyunca birçok yaralanma öyküsü ile karşılaşması muhtemeldir. Spor
yaralanması öyküleri sporcularda kaygıya neden olmaktadır. Hatta sporcunun
yeniden yaralanma kaygısının spora dönememe durumuna neden olduğu
bilinmektedir. Bu nedenle spor yaralanmalarından korunma farkındalığı önem arz
etmektedir.
Amaç: Bu
çalışma farklı fakültelerde okumakta olup, düzenli spor yapan üniversite
öğrencilerinin, spor yaralanmaları ile ilgili kaygılarını (yeteneğini kaybetme
kaygısı, acı çekme kaygısı, sosyal desteği kaybetme kaygısı vb) ve spor
yaralanmalarından korunma farkındalığını değerlendirmeyi ve karşılaştırmayı amaçlamıştır.
Yöntem: Çalışmaya
Spor Bilimleri Fakültesi (n=45), Sağlık Bilimleri Fakültesi (n=41) ve Tıp
Fakültesinde okumakta olan (n=40) ve spora katılan toplam 126 üniversite
öğrencisi dahil edildi. Katılımcıların demografik bilgileri;
Kişisel Bilgi Formu ile, spor yaralanmaları kaygı düzeyi; Spor Yaralanması
Kaygı Ölçeği (SYKÖ) ile ve yaralanmalardan korunma farkındalığı; Spor
Yaralanmalarından Korunma Farkındalığı (SYKFÖ) ile değerlendirildi. Sorular
Google Formlar aracılığıyla Online olarak katılımcılara uygulandı.
Bulgular: Spora
katılan 3 farklı fakülteden üniversite öğrencileri arasında SYKÖ ve SYKFÖ
toplam puanları açısından fark bulunmadı (p>0.05). SYKÖ alt ölçeklerinden
olan Yeteneğini Kaybetme Kaygısı (YKK) parametresi açısından 3 fakültenin
öğrencileri arasında anlamlı fark olduğu belirlendi (p<0.05). Gruplar arası ikili karşılaştırmalarda Sağlık
bilimleri ve Tıp fakültesi öğrencileri arasında SYKÖ-YKK alt başlığında anlamlı
fark bulundu (p=0,001).
Tıp fakültesi öğrencilerinde yeteneğini kaybetme kaygısı, sağlık bilimleri fakültesi
öğrencilerine göre daha yüksek idi.
Sonuç: Araştırmaya
dahil edilen her 3 fakülteden spora katılan üniversite öğrencilerinin spor yaralanmaları
hakkında kaygı düzeyleri normal ve bu öğrencilerin spor yaralanmaları
farkındalık düzeylerinin yüksek olduğu görüldü. Spora katılan öğrencilerin spor
yaralanmaları farkındalıklarının yüksek olması onları yaralanmadan korumada
önemli bir faktör olabilir. Kaygı düzeylerinin düşük olması da
farkındalıklarının yüksek olması ile ilişkilendirilebilir. Spora katılan
üniversite öğrencilerine yönelik yaralanmadan korunma farkındalık eğitimleri
düzenlenmesinin güvenle spora katılma ve sürdürme motivasyonu sağlayabileceğini
düşünmekteyiz.
Anahtar Kelime: Spor, Yaralanma, Öğrenciler
ABSTRACT
Introduction: Regardless of the sports branch,
athletes are likely to experience many injuries throughout their active sports
lives. Sports injuries cause anxiety in athletes. It is known that the athlete's
concern about re-injury causes the athlete to not be able to return to sports.
Therefore, awareness of preventing sports injuries is important.
Purpose: This study aimed to evaluate and
compare the concerns of university students who study at different faculties
and do regular sports about sports injuries and their awareness of protection
from sports injuries.
Method: A total of 126 university students
studying at the Faculty of Sports Sciences (n=45), Health Sciences (n=41) and
Medicine (n=40) and participating in sports were included in the study.Demographic
information of the participants; With the Personal Information Form, sports
injuries concern level; Sports Injury Anxiety Scale (SIAS) and awareness of
injury prevention; It was evaluated with Sports Injury Prevention Awareness (SIPA).
The questions were administered to participants online via Google Forms.
Results: There was no difference in terms of SIAS
and SIPA total scores between university students from 3 different faculties
participating in sports (p>0.05). It was determined that there was a
significant difference between the students of the 3 faculties in terms of the
Anxiety about Loss of Ability (AALA) parameter, which is one of the SIAS
subscales (p<0.05). In pairwise comparisons between groups, a significant
difference was found between Health Sciences and Medicine faculty students in
the SIAS-AALA subheading (p=0.001). The anxiety of losing talent was higher in
medical faculty students than in health sciences faculty students.
Result: It was observed that the anxiety of university students who
do sports in all 3 faculties included in the research was normal and their
awareness levels of sports injuries were high. High awareness of students
participating in sports can be an important factor in protecting them from
injuries.
Key Words: Sport, Injury, Students