INTERNATIONAL TURKIC WORLD CONGRESS ON SOCIAL, HUMANITIES, ADMINISTRATIVE AND EDUCATIONAL SCIENCES, Baku, Azerbaijan, 11 - 13 January 2024, pp.94-102
Fear of missing out (FoMO), which is a psychological concept, that is, the fear of missing opportunities,
has increased the importance of online shopping, especially during the period when physical store visits
were restricted during the Covid- 19 pandemic. The aim of this study is to determine which way FOMO,
which is a psychological effect that occurs in humans, affects the online purchasing behavior of university students during the pandemic. In this study, descriptive research design within the quantitative research
method was used as the method.
While using this pattern, a questionnaire prepared with the “Compulsive Purchasing Scale” and
the “FoMO Scale” was used as a data collection tool. 426 students studying at universities in Kayseri
participated in the survey study. Analyses were applied to the collected data using the SPSS package
program. As a result of the research, it has been concluded that when university students act with the fear
of missing opportunities during the pandemic period, they make more impulsive and faster purchasing
decisions.
Psikolojik bir kavram olan Fear of missing out (FoMO) yani fırsatları kaçırma korkusu özellikle
Covid -19 pandemisinde fiziksel mağaza ziyaretlerinin kısıtlandığı dönemde online alışverişin önemini
artırmıştır. Bu çalışmanın amacı, insanlarda meydana gelen ve psikolojik bir etki olan FoMO’nun
pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin online satın alma davranışlarını hangi yönde etkilediğini
belirlemektir. Bu çalışmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemi içindeki betimsel araştırma
deseni kullanılmıştır. Bu desen kullanılırken veri toplama aracı olarak “Kompulsif Satın Alma
Ölçeği” ve “FoMO Ölçeği” ile hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Anket çalışmasına Kayseri’deki
üniversitelerde okuyan 426 öğrenci katılmıştır. Toplanan verilere SPSS paket programı kullanılarak
analizler uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin pandemi döneminde fırsatları
kaçırma korkusu ile hareket ettiklerinde, daha dürtüsel ve hızlı satın alma kararları aldıkları sonucuna
ulaşılmıştır.