Satış süreçlerinde etik, sürdürülebilirlik ve kurumsal sosyal sorumluluk


Creative Commons License

Sönmez Karapınar E.

Modern Satış Yönetimi, AKÇADAĞ MUALLA, Editör, Özgür Yayınları, Gaziantep, ss.105-143, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Özgür Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Sayfa Sayıları: ss.105-143
  • Editörler: AKÇADAĞ MUALLA, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu bölüm, çağdaş satış yönetiminin etik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda nasıl yeniden yapılandığını incelemektedir. Birleşmiş Milletler’in Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) ile uyumlu olarak, satış süreçlerinin yalnızca ekonomik kâr hedefiyle değil; çevresel, sosyal ve etik sorumlulukları da kapsayan bütüncül bir yaklaşımla yapılandırılması gerektiği vurgulanmaktadır. Bu bölümde sürdürülebilir satış süreci; sürdürülebilir ürün/hizmet planlaması, etik ve şeffaf satış hazırlığı, sorumlu satış iletişimi, sürdürülebilir dağıtım ve teslimat ile satış sonrası destek ve geri bildirim olmak üzere beş temel aşamada ele alınmakta; süreçlerin etkinliği için 9R dairesel ekonomi modeli (Reddet, Yeniden Düşün, Azalt, Yeniden Kullan, Onar, Yenile, Yeniden Üret, Yeniden Amaçla, Geri Dönüştür), izlenebilirlik ve hesap verebilirlik gibi stratejik sürdürülebilirlik araçlarıyla entegrasyon önerilmektedir. Çalışmada ayrıca SA8000, ISO 14001 ve AA1000 gibi uluslararası sürdürülebilirlik standartları ile eko-etiketlerin etik satış iletişimine ve tüketici güvenine katkısı değerlendirilmiştir. Türkiye, Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri gibi çeşitli ülke/regülasyon örnekleriyle tüketici koruma ve rüşvetle mücadele mevzuatlarının satış etiğiyle ilişkisi açıklanmıştır. Fairphone gibi örnek uygulamalar üzerinden sürdürülebilir satış stratejilerinin pratik yansımalarına da yer verilmiştir. Kurumsal sosyal sorumluluğun (KSS) satış fonksiyonu ile entegrasyonu bağlamında, satış ekiplerinin sosyal adalet, insan hakları ve çevre duyarlılığı çerçevesinde yeniden konumlandığı bir etik dönüşüm sunulmaktadır. Bu yönüyle çalışma, sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu rekabet avantajı elde etmek isteyen işletmelere stratejik bir çerçeve sunmaktadır.

This chapter examines how contemporary sales management is being restructured in line with ethical and sustainability principles. In line with the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs), it emphasises that sales processes should be structured not only with the aim of economic profit, but also with a holistic approach that encompasses environmental, social and ethical responsibilities. In this chapter, the sustainable sales process is addressed in five key stages: sustainable product/service planning, ethical and transparent sales preparation, responsible sales communication, sustainable distribution and delivery, and post-sales support and feedback.  Also, the integration of strategic sustainability tools such as the 9R circular economy model (Refuse, Rethink, Reduce, Reuse, Repair, Refurbish, Reuse, Repurpose, Recycle), traceability and, accountability is recommended for the effectiveness of the processes. Additionally, the chapter evaluates how international sustainability standards such as SA8000, ISO 14001, and AA1000, alongside eco-labels, contribute to ethical sales communication and consumer trust. The relationship between consumer protection and anti-bribery legislation and sales ethics is explained using various country/regulation examples such as Turkey, the European Union, and the United States. Practical reflections of sustainable sales strategies are also presented through example applications such as Fairphone. In the context of integrating corporate social responsibility (CSR) with the sales function, an ethical transformation is presented in which sales teams are repositioned within the framework of social justice, human rights, and environmental awareness. In this regard, the study offers a strategic framework for businesses seeking to gain a competitive advantage in line with sustainability goals.