Modern Satış Yönetimi, AKÇADAĞ MUALLA, Editör, Özgür Yayınları, Gaziantep, ss.105-143, 2025
Bu bölüm, çağdaş satış
yönetiminin etik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda nasıl yeniden
yapılandığını incelemektedir. Birleşmiş Milletler’in Sürdürülebilir Kalkınma
Amaçları (SKA) ile uyumlu olarak, satış süreçlerinin yalnızca ekonomik kâr
hedefiyle değil; çevresel, sosyal ve etik sorumlulukları da kapsayan bütüncül
bir yaklaşımla yapılandırılması gerektiği vurgulanmaktadır. Bu bölümde sürdürülebilir
satış süreci; sürdürülebilir ürün/hizmet planlaması, etik ve şeffaf satış
hazırlığı, sorumlu satış iletişimi, sürdürülebilir dağıtım ve teslimat ile
satış sonrası destek ve geri bildirim olmak üzere beş temel aşamada ele
alınmakta; süreçlerin etkinliği için 9R dairesel ekonomi modeli (Reddet,
Yeniden Düşün, Azalt, Yeniden Kullan, Onar, Yenile, Yeniden Üret, Yeniden
Amaçla, Geri Dönüştür), izlenebilirlik ve hesap verebilirlik gibi stratejik
sürdürülebilirlik araçlarıyla entegrasyon önerilmektedir. Çalışmada ayrıca
SA8000, ISO 14001 ve AA1000 gibi uluslararası sürdürülebilirlik standartları
ile eko-etiketlerin etik satış iletişimine ve tüketici güvenine katkısı
değerlendirilmiştir. Türkiye, Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri
gibi çeşitli ülke/regülasyon örnekleriyle tüketici koruma ve rüşvetle mücadele
mevzuatlarının satış etiğiyle ilişkisi açıklanmıştır. Fairphone gibi örnek
uygulamalar üzerinden sürdürülebilir satış stratejilerinin pratik yansımalarına
da yer verilmiştir. Kurumsal sosyal sorumluluğun (KSS) satış fonksiyonu ile
entegrasyonu bağlamında, satış ekiplerinin sosyal adalet, insan hakları ve
çevre duyarlılığı çerçevesinde yeniden konumlandığı bir etik dönüşüm
sunulmaktadır. Bu yönüyle çalışma, sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu
rekabet avantajı elde etmek isteyen işletmelere stratejik bir çerçeve
sunmaktadır.
This chapter examines how
contemporary sales management is being restructured in line with ethical and
sustainability principles. In line with the United Nations Sustainable
Development Goals (SDGs), it emphasises that sales processes should be
structured not only with the aim of economic profit, but also with a holistic
approach that encompasses environmental, social and ethical responsibilities. In
this chapter, the sustainable sales process is addressed in five key stages:
sustainable product/service planning, ethical and transparent sales
preparation, responsible sales communication, sustainable distribution and
delivery, and post-sales support and feedback.
Also, the integration of strategic sustainability tools such as the 9R
circular economy model (Refuse, Rethink, Reduce, Reuse, Repair, Refurbish,
Reuse, Repurpose, Recycle), traceability and, accountability is recommended for
the effectiveness of the processes. Additionally, the chapter evaluates how
international sustainability standards such as SA8000, ISO 14001, and AA1000,
alongside eco-labels, contribute to ethical sales communication and consumer
trust. The relationship between consumer protection and anti-bribery
legislation and sales ethics is explained using various country/regulation
examples such as Turkey, the European Union, and the United States. Practical
reflections of sustainable sales strategies are also presented through example
applications such as Fairphone. In the context of integrating corporate social
responsibility (CSR) with the sales function, an ethical transformation is
presented in which sales teams are repositioned within the framework of social
justice, human rights, and environmental awareness. In this regard, the study
offers a strategic framework for businesses seeking to gain a competitive
advantage in line with sustainability goals.