Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, cilt.5, sa.3, ss.449-473, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma üniversitede öğrenim gören öğrencilerin fanatizm düzeyleri ile marka tercihleri
arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda; çalışma grubuna,
Kayseri’de bulunan Erciyes Üniversitesi ve Kayseri Üniversitesi’nden rastgele seçilmiş 696
öğrenci gönüllü olarak katılım göstermiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; fanatizm
düzeylerine yönelik verileri elde etmek için Taşmektepligil, Çankaya ve Tunç (2014) tarafından
geliştirilen “Futbol Taraftarı Fanatiklik Ölçeği”, marka sadakatine yönelik verileri elde etmek
için; Tekin (2020) tarafından geliştirilen “Marka Sadakati” ölçeği ayrıca araştırmacı tarafından
oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile
analiz edilmiştir. Katılımcılara ait kişisel bilgiler ve envanter toplam puanları ve faktör puanları
frekans (f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilerek verilmiştir. Verilerin normallik dağılımları
çarpıklık basıklık testleri ve Kolmogrov Smirnov Testi ile sınanmıştır. Verilerin, iki değişken
arasında karşılaştırılmasında t testi, üç veya daha fazla değişkenin karşılaştırılmasında ise
Anova testi uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen puanlar arasındaki ilişkiyi gösterebilmek
için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi (r) kullanılmıştır. Araştırma bulguları
incelendiğinde, öğrencilerin fanatiklik düzeyleri ile marka sadakati arasında pozitif yönde
anlamlı ilişki bulunmuştur. Özellikle fanatiklik anlamında kurumsal aidiyeti yüksek
öğrencilerin takımla özdeşleşme konusunda pozitif uyum içerisinde oldukları görülmüştür.
Sonuç olarak araştırma neticesinde ortaya çıkan verilere göre, futbol taraftarı fanatikliği ile
marka sadakati arasında bütün alt boyutlarda pozitif bir ilişki görülmektedir. Futbol
taraftarlarının kurumsal aidiyetleri ile takımla özdeşleşme durumları arasında yüksek derecede
pozitif bir ilişki ortaya çıkmıştır. Takıma aidiyet duygusu besleyen taraftarların takımlarıyla
daha çok bütünleştikleri ve bu duruma paralel olarak destekledikleri kulüplere katkı
sağlayabilmek adına satın alma düşüncelerinde de pozitif yönde bir artış olduğu
düşünülmektedir.