in: Popular Approaches in Agriculture, Forestry and Aquatic Sciences, Gökhan Şen, Editor, Duvar Yayınevi, İzmir, pp.133-158, 2024
Özet Türkiye’de AB ülkelerinden gelen taleplerin doğrultusunda 1985’li yıllarda başlayan organik tarım faaliyetleri ve ticareti yıllar içinde ilerleme kaydederek daha önemli bir konuma gelmiş durumdadır. Dünya’da yaklaşık 190 ülkede organik tarım yapılmakta ve üretim alanları her geçen gün giderek artmaktadır. İlk yıllarda sadece kuru üzüm ve kuru incir gibi birkaç geleneksel ürünle başlayan organik tarım faaliyeti, günümüzde ise bitkisel ürünler, işlenmiş gıda ürünleri ve diğer organik ürünler olarak sınıflandırabileceğimiz 260’dan fazla ürüne sahip sektörel bir yapıya ulaşmıştır. Çalışmada, Dünya ve Türkiye’deki ticaret hacmi, organik ürünlerin pazarlanma yolları ve pazarlamada karşılaşılan sorunlar ile bu sorunlara karşı alınması gereken önlemlere ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Türkiye’de, organik ürünler çoğunlukla dış pazara sunulmakta, bir kısmı doğrudan tüketilmekte, bir kısmı ise iç pazarda satılmaktadır. Organik ürünler, organik ürün olduğu açıkça belirtilerek satılır. Organik ürünlerin, konvansiyonel ürün ile karışmaması ve organik niteliğinin korunması organik ürün satışı yapan müteşebbisin yükümlülüğündedir. Pazarlanan organik ürünler Türkiye iç piyasasında mutlaka Yönetmelikte belirtilen logolardan birini taşımak zorundadır. Ancak organik tarımdaki tüm gelişmelere rağmen en büyük sorun yetiştirilen ürünlerin pazarlanmasında yaşanmaktadır. Tüketici ve üretici güveni tesis edildikten sonra organik tarımda sürdürülebilirliğinin sağlanması için geniş bir bilgi ağı oluşturulmalı, organik üretim teşvik edilmeli ve organik gıdaya olan talep mutlaka karşılanmalıdır.
Anahtar Kelimeler: Organik Tarım, Organik ürün pazarlama, Dünya