DESIGN OF HIGH GAIN LUO CONVERTER FOR FUEL CELLS IN ELECTRICAL VEHICLES


Özdemir L., Gani A., Keçecioğlu Ö. F.

International Symposium on Advanced Engineering Technologies, Kahramanmaraş, Turkey, 2 - 04 May 2019, pp.317

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Kahramanmaraş
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.317
  • Kayseri University Affiliated: No

Abstract

Fuel cell is power generation element that converts chemical energy directly into electricity and heat in the form of usable energy and heat by electrochemical reaction under hydrogen and air supplied from the outside. The use of the fuel cell in the automotive industry is becoming more prevalent as compared to vehicles that have high exhaust emissions and low-efficiency internal combustion engines. The use of high-gain Luo converters increases day by day. The most important features of these converters; high voltage gain and low output voltage ripples. In this study, PID controller was designed for the high gain Luo converter using the PEM (Proton Exchange Membrane) type fuel cell in MATLAB / Simulink simulation environment and dynamic performance of the controller was investigated.

Yakıt pili sisteme dışarıdan sağlanan hidrojen ve havanın elektrokimyasal reaksiyonu ile kimyasal enerjiyi doğrudan elektrik ve ısı formunda kullanılabilir enerjiye çeviren güç üretim elemanıdır. Yüksek egzoz emisyonuna neden olan ve düşük verimle çalışan içten yanmalı motora sahip araçlara göre yakıt hücresinin otomotiv endüstrisinde kullanımı yaygınlaşmaktadır Yüksek kazançlı Luo dönüştürücülerin kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Bu dönüştürücülerin sağladığı en büyük avantajlar; yüksek gerilim kazancı ve düşük çıkış gerilim dalgalanmasıdır. Bu çalışmada MATLAB / Simulink benzetim ortamında PEM (Proton Exchange Membrane) tipi yakıt hücresi kullanılarak yüksek kazançlı Luo dönüştürücü için PID denetleyici tasarlanmış ve denetleyicinin dinamik performansı incelenmiştir.