Öğretmenlerin Üstün Yetenekli Bireylerin Eğitimlerine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi


Sözel H. K.

Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.3, sa.1, ss.40-54, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Yapılan bu çalışmanın amacı; öğretmenlerin bazı değişkenlere göre (cinsiyet, uzmanlık deneyimi, branş, okul türü, üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim alma durumu) üstün yetenekli bireylerin eğitimlerine yönelik tutumlarının değerlendirmesidir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Çalışmaya 92 öğretmen katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek Gagne ve Nedau (1985) tarafından geliştirilmiş, Türkçe’ye uyarlama çalışması Tortop (2014) tarafından yapılmıştır. Ölçek, “Üstün Yeteneklilerin İhtiyaçları ve Destek” (ÜYİD), “Üstün Yeteneklilerin Özel Hizmetlerine Karşı Olma” (ÜYÖHKO) ve “Özel Yetenek Sınıfları Oluşturma” (ÖYSO) alt boyutları ile toplam test puanından oluşmaktadır. Ölçeğin uygulanmadan önce Doğrulayıcı Faktör Analizi ve Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı hesaplamaları yapılmış ve ölçeğin çalışma grubuna uygulanabilirliği ortaya konulmuştur. Yapılan Bayezyan t testi sonucunda özellikle öğretmenlerin üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim alıp almama durumlarına göre H1 kipotezini kabul etmeye yönelik güçlü kanıtlar sunulmuştur. Üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim alanların ÜYİD alt boyutuna göre yüksek alma oranı 5 kat, ÜYÖHKO alt boyutuna göre 200 kat, toplam test puanına göre ise 77 kat daha fazladır. Elde edilen bu sonuçlar üstün yetenekli bireyler ile ilgili öğretmenlerde farkındalık oluşturmak için bu yönde eğitim vermenin önemini vurgulamaktadır.