The Moderating Role of Self-Esteem and Self-Awareness in the Impact of Peer Bullying on Brand Preference


Creative Commons License

Üstüner S., Canoğlu M.

27. Pazarlama Kongresi, Erzurum, Turkey, 30 May - 01 June 2024, pp.661-675

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Erzurum
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.661-675
  • Kayseri University Affiliated: Yes

Abstract

This study aims to understand the relationships between peer bullying, self-awareness, and self-esteem by examining their influence on young consumers’ brand preferences. In addition to the literature review on how peer bullying impacts young people’s brand preferences, the moderate role of self-awareness and self-esteem in this interaction was also examined. The study’s data were collected from a total of 330 students studying at Osmaniye Korkut Ata University through an online survey between 01/01/2024 and 15/01/2024. As a result of the study, it has been determined that peer bullying, self-esteem, and self-awareness positively influence the brand preferences of young consumers. Additional findings indicate that the positive impact of peer bullying on brand preferences is at a higher level in young consumers with low self-esteem.

Bu çalışma, genç tüketicilerin marka tercihleri üzerindeki etkilerini inceleyerek, akran zorbalığı, öz farkındalık ve benlik saygısı arasındaki ilişkileri anlamayı amaçlamaktadır. Akran zorbalığının gençlerin marka tercihlerini nasıl etkilediği konusunda yapılan literatür taramasının yanı sıra, öz farkındalık ve benlik saygısının bu etkileşimdeki düzenleyici rolü de incelenmiştir. Çalışmanın verileri 01/01/2024 ve 15/01/2024 tarihleri arasında çevrimiçi anket yöntemi ile Osmaniye Korkut Ata Üniversitesinde öğrenim gören toplam 330 öğrenciden elde edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, akran zorbalığının, benlik saygısının ve öz farkındalığın genç tüketicilerin marka tercihleri üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ek olarak da benlik saygısı düşük olan genç tüketicilerde, akran zorbalığının marka tercihleri üzerindeki olumlu etkisinin, daha yüksek düzeyde olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.