in: “Özel Gereksinimli Çocuklarımıza Oyun ve Şarkı Öğretelim” ÖZEL EĞİTİMDE OYUN VE MÜZİK, Rıdvan KARABULUT / Serdal DENİZ, Editor, Eğiten Yayıncılık, Ankara, pp.183-205, 2021
Kaynaştırma, özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren çocukların bir arada eğitim aldığı, özel gereksinimli çocuğun güçlü yanlarını ve
ilgi alanlarını kabul eden ve bireysel programlarla destekleyen, içindeki
yaşayacağı toplumla etkileşime girmesi ve böylece toplumlarının aktif birer üyeleri olmaları için yapılan uygulamalar bütünü olarak tanımlanabilir. Kaynaştırma yoluyla eğitim uygulamaları her eğitim kademesinde
olduğu gibi erken çocukluk dönemi ve okulöncesi eğitim kurumlarında
da yürütülmektedir. Çocukların bireysel farklılıkları önemsemediği bu
dönemde özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren çocukların sosyalleşmelerinin ve arkadaşlık ilişkilerinin en üst düzeyde olduğu söylenebilir.
Erken çocukluk döneminde kaynaştırma uygulamaları ile ilgili genel olarak öğretmenlerin ve ailelerin olumlu tutumlara sahip olduğu görülmektedir. Ayrıca, bu dönemdeki kaynaştırma uygulamalarından, hem
özel gereksinimli çocuklar hem de normal gelişim gösteren çocuklar birçok yarar sağlamaktadır. Erken çocukluk döneminde kaynaştırma öğrencileri, kendileri için hazırlanan bireyselleştirilmiş eğitim programları, öğretim yöntemleri ve teknikleri ve olumlu öğretmen tutumları ile gelişimsel
ve akademik alanlarda daha başarılı olabilmektedirler.
Kaynaştırma uygulamalarında özel gereksinimli çocuklar müzik ve
şarkı etkinliklerinden de çeşitli faydalar sağlayabilmektedir. Her insanın
hayatında bir şekilde yer bulabilen müzik ve şarkı ile özel gereksinimli
öğrencilerin dil gelişimleri, motor gelişimleri, sosyal-duygusal gelişimleri
ve bilişsel gelişimleri desteklenebilmektedir.
Her birey için etkili öğrenme araçlarından biri olarak kabul edilen
oyunlar, özel gereksinimli çocuklar için de rahatlama, enerjilerini atabilme, eğitsel ve sosyal anlamlarda önemli bir yere sahiptir. Bütün çocuklarda olduğu gibi özel gereksinimli çocuklarda oyunu çok severler. Fakat özel
gereksinimli çocuklar oyunda dikkat, motor gelişim sınırlılıkları, oyunu
başlatma ve sürdürme, oyuncaklarla amacına uygun oynama ve oyunda
hayal güçlerini kullanmada sınırlılıklar gösterebilirler. Özel gereksinimli
çocukların, oyun yoluyla iletişim kurma, başkaları ile etkileşime girme,
oyuna dikkatini verme ve oyuncaklarla amacına uygun oynama da her ne
kadar sorunları olsa da eğitimci ve ebeveyn desteğiyle bu sorunlar aşılabilir.