İstanbul Modern Bilimsel Araştırmalar Kongresi, İstanbul, Türkiye, 23 - 25 Aralık 2021, ss.378-382
İnovasyon kavramı son dönemlerde akademi ve iş çevrelerinde sıkça sözü edilen kavramlar
arasında bulunmaktadır. Dünya ticaretinin gün geçtikçe küresel bir hal alması, yeni birçok
pazarın ortaya çıkmasıyla birlikte ihracatçı işletmeler arasında da rekabetin artmasına neden
olmaktadır. İhracatçı işletmelerin değişen dünya koşulları karşısında ayakta kalabilmeleri ancak
kendilerini geliştirebilmeleriyle mümkündür. Bu nedenle ihracatçı işletmeler performanslarını
arttırabilmek adına inovasyon uygulamalarına yönelmeye ve işletmelerini inovatif hale
getirebilmek için çalışmalar yapmaya başlamışlardır. Bu kapsamda mevcut çalışmanın amacı
işletmelerin ürün, süreç, pazarlama, organizasyonel, yönetim ve stratejik inovasyonlarının
ihracat performansı üzerindeki etkilerini tespit etmektir. Bu amaca yönelik de Kayseri ilindeki
sanayi işletmeleri üzerinde ihracatçı işletmelerin inovatif yönlerini ele alan bir alan araştırması
yapılmıştır. Sonuçlar pazarlama inovasyonu dışında bütün inovasyon türlerinin ihracat
performansı üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisini ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: İnovasyon, İhracat, İhracat Performansı, İşletmelerde İnovasyon,
İnovasyon Yönetimi
The term of innovation is a concept that is continually mentioned by academic and business
circles recently. As the world trade becomes more and more global day by day, with the
emergence of the new market, competition among the exporters also increases. It is only
possible for exporters to survive against changing world conditions by developing themselves.
For this reason exporter companies started to focus on innovation practices to increase their
performance and to work to make their businesses innovative. In this context, the aim of the
study is to examine the effects of the product, process, marketing, organizational, management
and strategic innovations of the enterprises on export performance. For this purpose, a field
study was conducted on industrial enterprises in Kayseri, which deals with the innovative
aspects of exporters. The results revealed a significant and positive effect of all innovation types
on export performance, except for marketing innovation.
Keywords: Innovation, Export, Export Performance, Innovation in Businesses, Innovation
Management