22. ISI BİLİMİ VE TEKNİĞİ KONGRESİ, Kocaeli, Türkiye, 11 - 14 Eylül 2019, cilt.2, ss.106-111
Bu çalışmada,
gelecekte fosil kaynaklı yakıtlara alternatif olarak kullanılması düşünülen
etanolün dizel yakıtla karıştırılması durumu test edilmiştir. Etanol, oktan
sayısının yüksek oluşu nedeniyle, yüksek oktanlı yakıtların (benzin) yerine
geçmeye en uygun alternatif yenilenebilir yakıtlardandır. Bununla birlikte,
dizel yakıta göre daha küçük moleküler yapıya sahip olması ve yapısında oksijen
bulundurması, dizel yakıtında bulunan kükürt, kanserojen maddeler ve ağır
metalleri içermemesinden dolayı egzoz emisyonlarında olumlu etki
yapmaktadır. Bu çalışmada buji ateşlemeli içten yanmalı bir motorda
etanol-dizel karışımının motor performans ve emisyonlarına etkileri deneysel
olarak incelenmiştir. Çalışmada 4 zamanlı, dört silindirli, su soğutmalı, 1.8
L. hacminde deney motoru kullanılmıştır. Deneyler; sabit 2000 dev/dak motor
devrinde, 25Nm ve 50 Nm yükte ve farklı hava fazlalık katsayıları (λ)
dikkate alınarak yapılmıştır. Deneysel çalışmalarda kullanılan yakıt karışımı %20
dizel + %80 etanol olarak belirlenmiştir. Çalışma sonunda elde edilen verilere
göre silindir basıncı ve sıcaklığı, yakıt tüketimleri ve emisyonlar
değerlendirilerek grafiksel olarak sunulmuştur.