Makine ve İmalat Alanında Mesleki Eğitimde Verimliliğin Artırılması Amacıyla Dijital İkiz Uygulamalarından Faydalanılması


Akkaş G., Gürbüz F.

UMYOS 2024, Ankara, Türkiye, 10 - 12 Ekim 2024, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal ve ekonomik altyapının gelişmesi için kritik faktörler içerisinde ağırlık beşeri sermayededir. Beşeri sermayenin en etkili bileşenleri içinde eğitim ilk sıralarda yer almaktadır. Sanayileşen toplumlar için eğitimin ciddiye alınması gereken esas kısmı mesleki ve teknik eğitim alanlarıdır. Çünkü mesleki eğitim ekonomik kalkınmanın hızlanmasında öncül ihtiyaçlardandır. Geçmiş deneyimler göstermektedir ki teknolojik gelişmelerin yanı sıra teknoloji politikalarının geliştirilmesi de, işgücü kapasite ve donanımını artırırken, işgücü verimliliğini de önemli ölçüde artırmıştır. İstihdam, teknoloji ve eğitim bir bütünün birbirini tamamlaması gereken parçalarıdır. Bu nedenle makine eğitiminde teknolojik gelişmelere uyumlu değişim kaçınılmazdır. Bu değişime ayak uydurması gereken yeni politikalar ve uygulamalar önemli ve gereklidir.  Teknolojik gelişmeler esaslı makine eğitim süreci ele alındığında Endüstri 4.0 kavramı ve uygulamaları günümüzde kendine büyük yer edinmiştir. Dijital ikizler bu noktada Endüstri 4.0 sürecinin kilit teknolojisidir. Dijital ikizler, bir ürünün fikir aşamasında başlar ve ürün ömrü süresince gerçek zamanlı veriler ışığında ürünün sanal bir kopyasının elde edilmesi olarak tanımlanabilir. Makine imalat sanayi cihazların ölçülebilir niteliklerle üretim yapabildiği bir sektördür. Bu nedenle dijital ikiz teknolojisi bu alandaki üretim bantlarından üretim hattındaki birimlere kadar entegre edilebilir bir teknolojidir. Bu noktada dijital ikizler sadece sanal kopya boyutunda algılanmamalıdır. Dijital ikizler aynı zamanda bir hatta ortaya çıkabilecek farklı durumları değerlendirebilir ve iş bir üretim biriminin kendi kendini yönetebilmesine ve karar mekanizmasında yer alabilmesine kadar gidebilir.  Bu çalışmada, makine ve imalat alanında verilen mesleki eğitimde verimliliği artırabilmek için dijital ikiz teknolojisinin olası uygulama çözümleri detaylandırılmıştır. Gerçekçi simülasyonlar, anlık veri takibi, kişiye özel eğitim programı hazırlayabilme kabiliyeti, uzaktan eğitim imkânları, maliyetlerin indirgenebilmesi ve zamandan kazanç sağlanabilmesi ve yenilikçi eğitim içerikleri gibi çözümler dijitial ikiz teknolojilerinin makine eğitim alanında verimliliğin artırılması amacıyla eğitim süreçlerine dâhil edilmesi önerilebilmektedir. Bu tarz uygulamaların yaygınlaşmasıyla öğrencinin nadir ortaya çıkabilecek makine bakım onarım senaryolarına, sanal da olsa standart ve esnek üretim süreci kopyalarına ve tehlikeli iş ortamı simülasyonlarına ulaşabilme kabiliyetin artması beklenmektedir.