5th INTERNATIONAL AFRICAN CONFERENCE ON CURRENT STUDIES, Cairo, Egypt, 2 - 05 February 2022, pp.201-208
With globalization, today's business world is competing in a
process where rapid change and transformation is experienced, and changes are
experienced in every field (social, political, economic) regarding the
production, use and transfer of information. This process has necessitated many
changes in the field of education, which also affects and even constructs
social life. Similarly, this process has led to changes in the understanding of
management and the roles of managers. It is known that with changing managerial
roles, managers need creative, innovative and proactive personality traits as
well as skills that can adapt to change and reflect this situation to their
work. At this point, it is not possible for managers to include the people or
groups they work with in this change and transformation, not only with their
knowledge, skills and abilities, but also requires leadership characteristics.
Leading managers, who can radically change the behavior of their colleagues and
influence them, are the cornerstones of the future success of their
institutions. The importance of ethical leaders, who act in line with the
ethical principles created in line with the common interests of the group and
individuals, and who can be shown as a model in their institution, is obvious
for today's educational institutions. At this stage, it is important that
school administrators and teachers work in harmony. Incompatibility creates an
atmosphere of turmoil and causes negative consequences. In business life,
individuals act in harmony within the framework of certain rules and
principles. Efforts must be made to create and maintain this harmony in order
to ensure both individual and organizational efficiency. While these rules and
principles are applied fairly to everyone, there is no problem, otherwise
negative results such as gossip, miscommunication, alienation and job
dissatisfaction arise. From this point of view, it is assumed that
administrators with ethical leadership in educational institutions will behave
more equitably in their institutions. In this context, the subject of the
research is to investigate the effect of ethical leadership behaviors of
teachers and administrators working in educational institutions on teachers'
perceptions of organizational justice. The population of the research consisted
of approximately 800 teachers working in Educational Institutions in the
2021-2022 academic year in Talas district of Kayseri province, and data was
obtained from 210 of these teachers. As a result of the research, it was determined
that the administrators and teachers whose data were provided exhibit ethical
leadership behaviors and that ethical leadership behaviors have a positive
effect on organizational justice.
Globalleşme ile birlikte günümüz iş dünyası, hızlı bir
değişim ve dönüşümün yaşandığı, bilginin üretilmesi, kullanılması ve
aktarılmasına yönelik her alanda (sosyal, siyasal, ekonomik gibi) değişmelerin
yaşandığı bir sürecin içerisinde rekabet etmektedir. Bu süreç, sosyal hayatı da etkileyen hatta
kurgulayan eğitim alanında da birçok değişimi zorunlu hale getirmiştir. Benzer
şekilde bu süreç yönetim anlayışlarında ve yöneticilerin rollerinde de
değişmelere yol açmıştır. Değişen yönetici rolleriyle birlikte yöneticilerin
yaratıcı, yenilikçi, proaktif kişilik özelliklerinin yanı sıra değişime uyum
sağlayabilen ve bu durumu da işine yansıtabilecek becerilerine de gereksinim
duyduğu bilinmektedir. Bu noktada yöneticilerin bu değişim ve dönüşüme birlikte
çalıştığı kişi ya da grupları da dahil edebilmesi sadece bilgi, beceri ve
yetenekleri ile mümkün olamamakta liderlik özellikleri de gerektirmektedir.
Çalışma arkadaşlarında radikal bir şekilde davranış değişikliği oluşturabilen,
etkileyebilen lider yöneticiler kurumlarının gelecekteki başarılarının mihenk
taşlarını oluşturmaktadır. Grubun ve bireylerin ortak çıkarları doğrultusunda
oluşturulan etik ilkeler eşliğinde hareket eden (Bass & Steidlmeier, 1999:
200), kurumunda model olarak gösterilebilen karakter ve doğruluk, toplum/insan uyumu,
motivasyon, destekleme ve güçlendirme ve etik sorumluluk çerçevesinde çalışanlarını
yönlendirme davranışları gösteren etik liderlerin günümüz eğitim kurumları için
önemi aşikardır. Bu aşamada okul
yöneticisi ve öğretmenlerin uyum içinde çalışması önem arz etmektedir.
Uyumsuzluk, kargaşa ortamı doğmasına ve olumsuz sonuçlara neden olmaktadır. İş
yaşamlarında bireyler, belli kurallar ve ilkeler çerçevesinde uyum içinde
hareket ederler. Hem bireysel hem de organizasyonel verimliliğin sağlanabilmesi
için bu uyumun yaratılması ve sürdürülmesi için çaba gösterilmesi
gerekmektedir. Bu kural ve ilkeler herkese adil bir şekilde uygulandığında
hiçbir sorun oluşturmaz iken aksi takdirde dedikodu, iletişimsizlik,
yabancılaşma ve iş tatminsizliği gibi olumsuz sonuçlar ortaya çıkmaktadır
(Aykan, Sönmez, 2014: 5). Buradan hareketle, eğitim kurumlarında etik liderlik
özelliğine sahip yöneticilerin kurumlarında daha adil davranış göstereceği
varsayılmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın konusu temel eğitim kurumlarında
çalışmakta olan öğretmen ve yöneticilerin etik liderlik davranışlarının
öğretmenlerin örgütsel adalet algıları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma
evrenini Kayseri ilinin Talas ilçesinde bulunan 2021-2022 Eğitim-Öğretim
yılında Temel Eğitim Kurumlarında görev yapan yaklaşık 800 öğretmen oluşturmuş,
bu öğretmenlerden 210’undan veri sağlanmıştır. Araştırma sonucunda veri
sağlanan yönetici ve öğretmenlerin etik liderlik davranışı sergilendiği, etik
liderlik davranışlarının örgütsel adalet üzerinde pozitif yönlü etkisi olduğu
tespit edilmiştir.