TASARIM TABANLI ARAŞTIRMAYA DAYALI ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMASI: ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLAR İÇİN MOBİL EĞİTİM ARACI GELİŞTİRME


Karabulut R., Türksoy E., Deniz S.

6. Uluslararası Çocuk Gelişimi Kongresi, Konya, Türkiye, 16 - 18 Ekim 2025, cilt.1, sa.1, ss.175-176, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.175-176
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özel eğitime ihtiyacı olan çocukların bir grubunu zihinsel engelli bireyler oluşturmaktadır. Zihinsel engelli çocuklar dört grupta değerlendirilmektedir. Bunlar hafif, orta, ağır ve çok ağır zihinsel engelliliktir. Geleneksel öğretim yöntemlerinin Zihin Engelli bireylere yeterli düzeyde destek sağlayamadığı bilinmektedir. AR teknolojileri ise eğitimi somutlaştırarak öğrencinin dikkatini yoğunlaştırmada ve derin öğrenmeyi desteklemede önemli bir potansiyele sahiptir. Ancak Türkiye’de bu alanda yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu çalışma, Hafif Düzey Zihin Engelli çocuklar için geliştirilen Arttırılmış Gerçeklik (AR) tabanlı mobil öğrenme uygulamasının tasarımı, uygulama süreci ve etkililiğinin Tasarım Tabanlı Araştırma yöntemiyle değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Geliştirilen AR uygulaması, kullanıcı dostu arayüz, basit navigasyon ve görsel ipuçları üzerine odaklanarak tasarlanmıştır. Toplamda 25 kare kod (tetikleyici) ile çalışacak şekilde, 20 etkileşimli AR içerik hazırlanmıştır. Geliştirilen prototip üç farklı uzmandan (özel eğitim öğretmeni, bilgisayar mühendisi, sınıf öğretmeni) geri bildirim alınarak iyileştirilmiştir. Daha sonra uygulama, pilot aşamasında 4 öğrenci üzerinde 6 oturum şeklinde test edilmiştir. Bu aşamada öğrencilerin teknolojiyle etkileşimleri, motivasyonları ve dikkat gelişimleri gözlemlenmiştir. Elde edilen bulgular, AR tabanlı öğretimin Zihin Engelli çocukların dikkat düzeylerini anlamlı ölçüde artırdığını göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin büyük çoğunluğunun teknolojiyi kolayca benimsediği ve öğretmenlerin de teknoloji temelli çalışmalara yönelik olumlu tutumlar geliştirdiği belirlenmiştir. Bu araştırma sonucunda geliştirilen AR tabanlı mobil öğrenme uygulaması, özel eğitim öğretmenleri için etkili bir öğretim aracı olarak değerlendirilmiştir. Uygulamanın diğer özel eğitim kurumlarında yaygınlaştırılabileceği ve farklı engel gruplarına uyarlanabileceği önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Tasarım Tabanlı Araştırma, Arttırılmış Gerçeklik, Mobil Öğrenme, Özel Eğitim, Zihinsel Yetersizlik, Teknoloji Destekli Eğitim.