TÜRKİYE’DE İKİ KERE FARKLI BİREYLER İLE İLGİLİ YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ


Koçak H. K.

ÜYEK 2024 IX. ULUSAL ÜSTÜN YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ KONGRESİ, Eskişehir, Turkey, 6 - 08 May 2024, pp.1-4

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Eskişehir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1-4
  • Kayseri University Affiliated: Yes

Abstract

İki kere farklı kavramı; bireylerin belirli alanlarda özel yetenek gösterirken belirli alanda yetersizlik göstererek güçlük yaşaması olarak açıklanmaktadır (Neihart, 2008). Çalışma kapsamında Türkiye’de iki kere farklı bireyler ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) tez tarama merkezinde “üstün zeka”, “üstün yetenek”, “özel yetenek”, “iki kere farklı”, “iki kere özel” anahtar kelimeleri kullanılarak lisansüstü tezlerin özetleri incelenmiştir. Özet incelemeleri sonunda konu ile ilgili olduğu düşünülen 15 teze ulaşılmış, 3 tez içerik incelemesi sonunda çalışma dışında tutulmuştur. Ayrıca 1 teze de kaynaktan kaynağa gidilerek içeriğe uyumlu olduğu düşünülüp çalışmaya eklenmiştir. Bu bağlamda çalışma kapsamına 13 tez dahil edilmiştir. Lisansüstü tezlerden 3 tanesi doktora, 10 tanesi yüksek lisans düzeyindedir. Yazılan tezlerde iki kere farklı tanımında özel yeteneğe dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, özgül öğrenme güçlüğü ve otizm spektrum bozukluğu tanılarının eşlik ettiği görülmektedir. Bunlar içerisinde en fazla özgül öğrenme güçlüğüne atıfta bulunulmuştur. Araştırma türüne göre incelendiğinde betimsel araştırmaların daha fazla tercih edildiği, örneklem grubu olarak öğretmenler ile çalışıldığı ortaya konulmuştur. Genel olarak bakıldığında tezlerin 2019 yılından sonra yazılmaya başlandığı, en fazla tezin 2023 yılında yazıldığı görülmüştür. Bu durum iki kere farklı bireyler ile ilgili çalışma alanının Türkiye için çok yeni olduğunu ve alanda bununla ilgili büyük bir boşluğun olduğunu göstermektedir.