Online Journal of Art and Design, vol.8, no.3, pp.117-126, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
It is important to understand the preferences of young people about space consumption
and the effect of decoration on these preferences. Because in this way, it can be learned
how the new generation is influenced by the consumption culture and how its decoration
contributes to the consumption of space. Because decoration is an important force for the
consumption of the space and the marketing of the space. In this study, Turkey's Kayseri
province is about young people between the ages of 18-25. This study analyzed both
perspectives and preferences against space consumption and decoration effect on space
consumption. In this research, the data were analyzed using descriptive statistical
methods. Tables and graphs were used to present the results. Some results of the study
are as follows; the priorities of the young people in Kayseri in terms of space
consumption are mostly shaped around cafés and shopping malls. The environment of
friends is the trigger factor for young people to prefer these places. In addition, the
interior decoration of the space is an inviting element in attracting and spending time for
young people. Natural light and soft tissues affect young people who want to get rid of
the stresses of daily life in space. These elements also make young people feel happy by
consuming these places. The design of the furniture on the young people in the space is
Genç bireylerin mekan tüketimi konusundaki tercihlerini ve bu tercihlerin üzerinde
dekorasyonun etkisini öğrenmek, yeni neslin tüketim kültüründen nasıl etkilendiğini
anlamak ve mekan dekorasyonunun buna katkısını saptamak açısından önemlidir. Çünkü
dekorasyon mekanın tüketilmesi ve pazarlanmasında çekici bir güç niteliğindedir. Bu
çalışma, Türkiye’nin Kayseri ilindeki 18-25 yaş arası bireylerin mekan tüketimine karşı
bakış açılarını, tercihlerini ve bu konuda dekorasyonun etkisini analiz etmiştir. Bu
araştırmada veriler, tanımlayıcı istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir ve
sonuçlar sunmak için tablo ve grafiklerden yararlanılmıştır. Çalışmanın bazı sonuçları şu
şeklidedir; Kayseri’deki gençlerin mekan tüketimindeki öncelikleri çoğunlukla kafeler ve
alışveriş merkezleri çevresinde şekillenmiştir. Bireylerin bu mekânları tercih etmelerinde
arkadaş çevresi tetikleyici unsurken, mekânın iç dekorasyonu bireyleri mekan çekmede
ve orada vakit geçirmelerinde davet edici bir unsurdur. Doğal ışık ve yumuşak dokular
gündelik hayatın streslerinden kurtulmak isteyen bireyleri, mekan içerisinde cezbetmekte
ve mekanı tüketip mutlu hissetmesine sebebiyet vermektedir. Mekan içerisinde yer alan
mobilyaların tasarımı ve donatılarının birbirleri ile olan birlik ve bütünlüklerinin gençleri
üzerinde çok etkili olduğu saptanmıştır.