22. ISI BİLİMİ VE TEKNİĞİ KONGRESİ, Kocaeli, Turkey, 11 - 14 September 2019, vol.1, pp.843-852
Sürekli artan motorlu taşıt sayısına bağlı olarak, ulaşım sektöründe kullanılan fosil kökenli yakıt miktarının artması, fosil yakıt rezervlerini azaltırken, atmosferde kirletici emisyonları ve karbondioksit(CO2) gazı miktarını artırmakta bu da, ulaşım sektöründe kullanılan motorlu taşıtlarda yakıt tasarrufunu zorunlu kılmaktadır. Motorlu taşıtlarda en fazla yakıt tüketimi, araçların duruş ve kalkış zamanlarında meydana gelmektedir. Özellikle şehir içi kullanımlarda trafik ışıklarında bekleme ve rölanti esnasındaki yakıt tüketimi azımsanmayacak seviyelerdedir. Bu çalışmada trafik ışıklarında boşta beklemede, rölanti esnasında, yokuş aşağı inişlerde ve sakin sürüşlerde (düz yolda hız sınırının aşılmaması gerektiği yerlerde) motor silindirlerinden birinin iptali ile yakıt tüketiminin azaltılması ve motor veriminin artırılması hedeflenmektedir. Çalışmada, izo-oktan (i-C8H18) yakıtının, 4 silindirli, 4 zamanlı, sıkıştırma oranı; 10,5:1 olan benzinli bir motorda tek silindir üzerinden Fluent CFD kodu yardımı ile hava fazlalık katsayısı(λ) nın farklı değerlerindeki (1,0; 1,05; 1,1; 1,15; 1,2), farklı devir sayılarındaki (2000, 3000, 4000 dev/dak) ve farklı ateşleme avanslarındaki(Üst Ölü Noktadan önceki 10, 15, 20, 25, 30˚ derecelerdeki) analizleri gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, farklı motor devir sayılarında araç kullanımının sağlanmasıyla, λ=1,1 ve ÜÖN’ dan 20˚ önce yapılan ateşleme avansı şartlarında, örneğin; motorun 1000 dev/dak devir sayısında 4 silindirle çalıştırması yerine, 2000 dev/dak devir sayısında 3 silindirle çalıştırmasıyla yapılan hesaplamalar sonucu %9,62 civarında yakıt tasarrufu sağlanmıştır. Çalışma sonucunda, 4 silindirli bir motorun silindirlerinden birinin iptali ile, motorlu taşıtların trafik ışıklarında boşta bekleme, rölanti çalışma şartlarında, yokuş aşağı inişlerde ve sakin sürüşlerde (düz yolda hız sınırının aşılmaması gerektiği yerlerde) yakıt tüketiminin azaltılması ve motor veriminin artırılması sağlanarak daha sonra gerçekleştirilecek deneysel çalışmalara ön bilgi sağlanmıştır.