in: ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA, BEYHAN NAZLI KOÇBEKER EID,YAHYA ÇIKILI,SERDAL DENİZ, Editor, EĞİTEN KİTAP YAYINEVİ, Ankara, pp.23-42, 2020
En sade anlamıyla kaynaştırma, özel gereksinimli olan bireylere sınıf içi ve
sınıf dışı destek eğitim hizmetlerinin de sunularak akranlarıyla birlikte tam zamanlı ya da özel eğitim sınıflarında yarı zamanlı olarak verilen eğitim şeklinde
tanımlanabilir.
Kaynaştırma uygulamaları özel gereksinimli öğrencilere, normal gelişim
gösteren öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere birçok açıdan yarar sağlamaktadır. Ancak kaynaştırma uygulamalarından tam anlamıyla başarı elde
edebilmek için destek eğitim hizmetlerine de ihtiyaç duyulmaktadır. Destek
hizmetleri Sınıf İçi Destek Eğitim Hizmetleri ve Sınıf Dışı Destek Hizmetleri olarak ikiye ayrılmaktadır. Sınıf içi destek eğitim hizmetlerinde özel gereksinimli
öğrenci normal gelişim gösteren akranları ile birlikte olduğu zamanlarda destek verilir. Sınıf dışı destek eğitim hizmetlerinde ise, özel gereksinimli öğrenci
akranlarının bulunduğu ortamdan belirli zamanlarda ayrılmaktadır. Özel gereksinimli öğrenci, akranlarından farklı ortamlarda eğitim alsa da içerik, sınıf
arkadaşlarının aldığı eğitimle paralellik gösterir.
Kaynaştırma uygulamalarının yürütülmesinde bir takım engeller bulunabilmektedir. Bu engeller kaynaştırma uygulamalarında görev alan öğretmenlerden kaynaklı, personel yetersizliğinin olması, fiziksel yapı eksiklikleri ve öğrencilerde gözlemlenen davranış problemleri olarak sıralanabilir.
Hem tam zamanlı kaynaştırma sınıflarında hem de özel eğitim sınıflarında
görevli öğretmenler sınıflarında ‘Paralel Öğretim, Takım Öğretimi, Alternatif
Öğretim, İstasyon Öğretimi, Öğret-Gözle ve Öğret-Yardım Et’ birlikte öğretim
modellerini kullanabilirler.