ŞEHİR İÇİ ULAŞIMDA BİSİKLET KULLANIMI KAYNAK PLANLAMASI ÇALIŞMASI: FACEBOOK PROPHET ANALİZİ


Renklier A., Sarıtaş Ö. F., Bağcı D.

6. INTERNATIONAL CAPPADOCIA SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Nevşehir, Türkiye, 10 Ağustos - 12 Eylül 2024, ss.1068-1081

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Nevşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1068-1081
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Şehir içi ulaşımda toplu taşımanın yanında bisiklet ile ulaşım, sürdürülebilirlik ve çevre dostu olma gibi özellikleri ile önemi giderek artmaktadır. Ülkemizde hava kirliliği ile mücadele, enerji tasarrufu, sürdürülebilirlik ve trafik yoğunluğunun azaltılması gibi konularda sağladığı olumlu katkılar nedeniyle, şehir içi ulaşımda bisikletli ulaşımın payının artırılmasına yönelik çalışmalar hızla devam etmektedir. Bu çerçevede, özellikle büyük şehirlerde yerel yönetimlerin desteğiyle şehrin farklı bölgelerinde kurulan istasyonlar sayesinde, bisiklet kiralama usulüyle temin edilebilmekte ve aktif bir şekilde kullanılabilmektedir. Bir istasyondan kiralanan bisiklet, farklı istasyonlara teslim edilebilmektedir. Bundan dolayı farklı istasyonlarda bisiklet veya teslim yeri bulmak gibi sorunlarla karşılaşabilmektedir. Bu çalışmada, şehir içi ulaşımda bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasını ve doğru kaynak planlamasını sağlamak için mevcut istasyonların kullanımının hangi gün ve saatlerde yoğunlaştığını tahmin edebilen, yeni nesil derin öğrenme modellerinden Facebook Prophet (FP) kullanan bir yöntem önerilmiştir. FP zaman bilgisi ve istasyon hareketliliği verilerini kullanarak geleceğe dair tahminler yapılmasına olanak sağlar. Ayrıca bu işlemi hızlı ve düşük hata oranı ile elde etmemize imkân tanır. Literatürde FP modeli çoğunlukla satış, pazarlama, piyasa tahminleri ve ürün stok tahminleri için kullanılmıştır. Önerilen yöntem ile şehir içi bisiklet ulaşımı verilerinin FP ile analizi ilk defa yapılmıştır. Çalışmamızda FP’yi kullanarak, şehir içi ulaşımda bisiklet kullanımının artırılabileceğini ve kaynak sıkıntısının asgari düzeye indirilebileceğini göstermektedir. Bu da şehirlerin daha yaşanabilir, daha az maliyetli ve sürdürülebilir hale gelmesine katkıda bulunacaktır