2. INTERNATIONAL CAPPADOCIA SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Nevşehir, Turkey, 17 - 19 June 2022, pp.53-54
Undoubtedly, the internet and social media, which constitutes the basic infrastructure of the
internet, are at the forefront of the most important factors in calling today's age as the
Digital/Information and Communication Age. The developments that took place at the end of
the twentieth century have created many effects from local to global, from the smallest part of
the society to the general society.These effects reshape interpersonal interaction as well as economic, social and cultural life.
New communication technologies offer people a media opportunity to convey their feelings
and thoughts. This opportunity, which is expressed as social media, has become even more
interesting as it affects many areas and is also affected by these areas, and has taken its place
among the rising values in the society. The penetration of social media into all areas of life,
especially in the last decade, has become one of the areas that need to be investigated, with its
power to transform daily life and social perception, and accordingly politics and public
policies. In this context, the aim of the research is to examine the effect of social media,
which is widely used especially among young people, on university students through
metaphors. The research was carried out with 81 students who were studying in Kayseri
University Develi Hüseyin Şahin Vocational School Office Management and Executive
Assistant and Child Development program and participated in the study voluntarily. At the
end of the study, 7 students were not evaluated because they could not make consistent
associations with metaphors. The data of the research were collected using the content
analysis method in accordance with the qualitative research design. In order to determine the
metaphorical perceptions of the students regarding the concept of "Social Media", the students
were asked "Social Media is like/similar to ……. Because a semi-structured form in the form
of ..……” is presented. In the evaluation part, it was tried to determine which metaphors the
students used and the common features of the metaphors they presented based on their
perceptions of the concept of "Social Media". These metaphors were grouped according to the
meaning relationship and discussed in a total of eight categories. These categories are “Up-todate”, “Dependency”, “Variable State”, “Necessity State”, “Expansiveness”, “Pluralism”,
“Access to Information” and “Alteration”. Based on the data, it was concluded that the
students saw social media as a phenomenon that should exist but they did not know how to
position it in their lives.
Günümüz çağının Dijital/Bilgi ve İletişim Çağı olarak adlandırılmasındaki en önemli
etkenlerin başında şüphesiz internet ve internetin temel altyapısını oluşturan sosyal medya
gelmektedir. Yirminci yüzyılın sonu itibariyle gerçekleşen gelişmeler yerelden küresele,
toplumun en küçük parçası olan insandan, toplumun geneline olacak şekilde pekçok etki
meydana getirmiştir. Bu etkiler ekonomik, sosyal ve kültürel yaşamla beraber kişilerarası
etkileşimi de yeniden şekillendirmektedir. Yeni iletişim teknolojileri insanlara, duygu ve
düşüncelerini aktarabilecekleri bir medya imkânı sunmaktadır. Sosyal medya olarak ifade
edilen bu imkân, birçok alanı etkilemesi ve kendisinin de bu alanlardan etkilenmesiyle daha
da ilgi çekici hale gelmiş ve toplumda yükselen değerler arasında yerini almıştır. Sosyal
medyanın hayatın her alanına nüfus etmesi, özellikle son on yılda gündelik hayatla beraber
toplumsal algıyı buna bağlı olarak siyaseti ve kamu politikalarını dönüştürme gücüyle üzerine
araştırılması gereken alanlardan biri haline gelmiştir. Bu bağlamda araştırmanın amacı
özellikle gençler arasında yaygın olarak kullanılan sosyal medyanın üniversite öğrencileri
üzerinde nasıl bir etki bıraktığını metaforlar yoluyla incelemektir. Araştırma Kayseri
Üniversitesi Develi Hüseyin Şahin MYO Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı ile Çocuk
Gelişimi programında öğrenimine devam eden, gönüllü olarak çalışmaya katılan 81 öğrenci
ile gerçekleştirilmiş olup çalışma sonunda 7 öğrenci metaforlarla tutarlı ilişkilendirme
yapamadığı için değerlendirmeye alınmamıştır. Araştırmanın verileri nitel araştırma desenine
uygun olarak içerik analizi yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin “Sosyal Medya”
kavramına ilişkin metaforik algılarının belirlenmesi amacıyla, öğrencilere “Sosyal Medya
…… gibidir/benzer. Çünkü ..……” biçiminde yarı yapılandırılmış bir form sunulmuştur.
Değerlendirme kısmında öğrencilerin “Sosyal Medya” kavramına ilişkin algıları üzerinden
hangi metaforları kullandıkları ve sunmuş oldukları metaforların ortak özellikleri tespit
edilmeye çalışılmıştır. Bu metaforlar anlam ilişkisine göre gruplandırılarak toplam sekiz
kategoride ele alınmıştır. Bu kategoriler “Güncel Olma Hali”, “Bağımlı Olma Hali”,
“Değişken Olma Hali”, “Gereksinim Duyma Hali”, “Yayılmacı Olma”, “Çoğulculuk”,
“Bilgiye Ulaşım” ve “Başkalaşma”dır. Verilere dayanarak öğrencilerin sosyal medya için var
olması gereken ama onu hayatlarına nasıl konumlandıracaklarını bilemedikleri bir olgu olarak
gördükleri sonucuna varılmıştır.