Erciyes Akademi, vol.37, no.3, pp.999-1021, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Changes experienced throughout human life, along with the development of technology and social media
tools, also affect human behavior. In this change and development process, people adapted to social media
tools and started to use them for various purposes. Increasing interest in gastronomy, which is a popular field,
and the intensity of Instagram use have progressed in parallel, but there have not been enough academic
studies that deal with human behavior. In this context, this study was conducted to evaluate the relationship
between impression management behavior, Instagram usage intensity, and foodstagramming behavior, based
on the deficiency in the existing literature. In addition, it is aimed that the study will provide up-to-date
information to the literature and practitioners and contribute as a guiding resource for the future. In the study,
research data were collected from 407 people who volunteered to participate in the research between January
1st and June 1st, 2023, using the survey technique and convenience sampling method. In the analysis of the
data, descriptive statistics, explanatory factor analysis, correlation analysis, regression analysis, t-test, and
ANOVA were used. In the study, it was determined that the variables were related and effective with each
other and some differences were found. As a result of the study, theoretical and practical results for future
studies were discussed and suggestions were made.
Keywords: Impression management, Instagram intensity, Foodstagramming, Türkiye
Teknoloji ve sosyal medya araçlarının gelişmesiyle birlikte insan yaşamı boyunca yaşanan değişimler insan
davranışlarını da etkilemektedir. Bu değişim ve gelişim sürecinde insanlar sosyal medya araçlarına adapte
olmuş ve çeşitli amaçlarla kullanmaya başlamıştır. Popüler bir alan olan gastronomiye olan ilginin artması ve
Instagram kullanımının yoğunluğu buna paralel olarak ilerlemiş ancak insan davranışını ele alan yeterince
akademik çalışma yapılmamıştır. Bu bağlamda, bu çalışma izlenim yönetimi davranışı, Instagram kullanım yoğunluğu ve foodstagramming davranışı arasındaki ilişkileri mevcut literatürdeki eksiklikten yola çıkarak
değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca çalışmanın literatüre ve uygulayıcılara güncel bilgiler
sunması ve gelecek için yol gösterici bir kaynak olarak katkı sağlaması amaçlanmaktadır. Araştırma
kapsamında, 1 Ocak-1 Haziran 2023 tarihleri arasında araştırmaya katılmaya gönüllü olan 407 kişiden anket
tekniği ve kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak araştırma verileri toplanmıştır. Verilerin analizinde
betimsel istatistikler, açıklayıcı faktör analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi, t-testi ve ANOVA
kullanılmıştır. Araştırmada değişkenlerin birbirleriyle ilişkili ve etkili oldukları belirlenmiş ve bazı farklılıklar
bulunmuştur. Çalışma sonucunda gelecekte yapılacak çalışmalar için teorik ve pratik sonuçlar tartışılmış ve
önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: İzlenim yönetimi, Instagram yoğunluğu, Foodstagramming, Türkiye.