DIGITIZATION AND ÂŞIK SEYRÂNÎ: REVİEW, DETERMINATION AND SOME SUGGESTIONS


Balcı F.

5. Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi , Antalya, Turkey, 21 - 24 November 2024, pp.924-934

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Antalya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.924-934
  • Kayseri University Affiliated: Yes

Abstract

Many studies on Seyrânî, one of the nineteenth century minstrels, who was born and died in Develi (Everek) district of Kayseri province, have been carried out so far, dealing with various aspects of Seyrânî. From his birth to his death, from his years in Istanbul to his years in Develi, his drinking bade, his poems in syllabic and aruz, and even scientific studies based on every element in his poems, almost every aspect of Âşık Seyrânî is presented to us. Seyrânî, who generally draws the picture of the century he lived in the tradition of minstrelsy with the aspect of satire and satire, appears as an important poet with this feature. The poems of Âşık Seyrânî, which have been discovered so far, have been published and published.

Better recognition and understanding of the poet and transferring cultural heritage to future generations is one of the next important steps. In this context, it is important to actively use digital tools, which are the requirements of the age. However, Seyrânî has never been studied in digital culture and new media. In this study, various determinations were made by analysing the situation of elements such as the life, poems and hometown of Âşık Seyrânî on the digital platform. Some suggestions are given based on these determinations. Based on these determinations, some suggestions have been given. For example, the poet’s not ated poem shave been performed by many artists in digital media. These vocalised poems were analysed through music web sites such as ‘Youtube’. Again, it seems possible for Âşık Seyrânî to be branded in Develi, his home town, thus attracting localand foreign touristst otheregion in the context of cultural tourism. Branding of the poet from food to souvenirs, more comprehensive promotion of the poet by making use of artificial intelligence (vocalisation, museums) and his visibility in new media tools should be reviewed. Both public institutions and organisations and local municipalities should act in consultation with experts and implement some cultural policies. It is inevitable that digital culture will also affect the tradition of minstrelsy and minstrel Seyrânî, an important representative of this tradition. In order to manage, direct and make these effects meaningful, the experts of the subject should focus on these issues.

Key words:New Media, Digital Culture, Cultural Heritage, Âşık Seyrânî.

On dokuzuncu yüzyıl âşıklarından Kayseri ili Develi (Everek) ilçesi doğumlu ve ölümlü olan Seyrânî hakkında bugüne kadar çeşitli yönlerini ele alan birçok çalışma yapılmıştır. Doğumundan ölümüne, İstanbul’da bulunduğu yıllardan Develi’deki yıllarına, bade içmesine, aruzlu ve heceli şiirlerine hatta şiirlerinin içerisinde bulunan her bir unsura dayanan bilimsel çalışmalar Âşık Seyrânî’yi hemen hemen her yönüyle karşımıza çıkarmaktadır. Âşıklık geleneği içerisinde yaşadığı yüzyılın resmini genellikle hiciv-taşlama yönüyle çeken Seyrânî, bu özelliğiyle de önemli bir şair olarak karşımıza çıkmaktadır. Âşık Seyrânî’nin şiirlerinin bugüne kadar keşfedilmiş olanları neşredilmiş ve yayımlanmıştır.

Şairin daha iyi tanınması, anlaşılması, gelecek nesillere kültürel mirasın aktarılması bundan sonraki önemli adımlardan bir tanesidir. Bu bağlamda çağın gereksinimleri olan dijital araçların aktif olarak kullanılması önemlidir. Ancak dijital kültürde, yeni medyada Seyrânî konusu hiç çalışılmamıştır. Bu çalışmada, Âşık Seyrânî’nin hayatı, şiirleri, memleketi gibi unsurlarının dijital platformda ne durumda olduğu incelenerek çeşitli tespitlerde bulunulmuştur. Bu tespitler üzerinden ise bazı öneriler verilmiştir. Örneğin, şairin notaya alınmış şiirleri dijital mecralarda birçok sanatçı tarafından seslendirilmiştir. Seslendirilmiş bu şiirler “Youtube” gibi müzik siteleri üzerinden irdelenmiştir. Yine Âşık Seyrânî’nin memleketi olan Develi’de markalaşması böylece yöreye kültür turizmi bağlamında yerli ve yabancı turist çekmesi de mümkün gözükmektedir. Yemekten hediyelik eşyalara şairin markalaşması, yapay zekâdan da faydalanılarak (seslendirme, müzeleşme) daha kapsamlı tanıtılması, yeni medya araçlarındaki görünürlüğü gözden geçirilmelidir. Gerek kamu kurum ve kuruluşları gerekse yerel belediyelerin konunun uzmanlarından görüşler alarak hareket etmesi ve bazı kültür politikalarını da hayata geçirmeleri gerekmektedir. Dijital kültürün âşıklık geleneği ve bu geleneğin önemli bir temsilcisi olan Âşık Seyrânî’yi de etkilemesi kaçınılmazdır. Söz konusu etkilerin yönetilmesi, yönlendirilmesi ve anlamlı hâle getirilmesi için konunun uzmanları bu konulara eğilmelidir.

Anahtar kelimeler: Yeni Medya, Dijital Kültür, Kültürel Miras, Âşık Seyrânî.