II. International Congress on Economics and Administrative Sciences, Bingöl, Turkey, 19 - 20 January 2023, pp.279-291
In today's conditions, employees' sense of belonging plays an important role for
employers. This psychological pressure on the employees causes an increase in the
personnel turnover rate in the company and causes job dissatisfaction and lowperformance rate in the employees. Human Resources carried out studies related to
solving the problemsexperienced by theemployees, who arethe most valuableresource
of the company, and try to improve the conditions regarding the job satisfaction of the
personnel. This study aims to determine the relationship between job satisfaction and
the sense of belonging of Z-generation employees in a private enterprise. The research
was carried out in terms of the Z-generation employees of a mattress company
operating in Kayseri. The questionnaire form was used as a data collection tool and
the questionnaire form, demographic characteristics, a sense of belonging, and a job
satisfaction scale. The universe of the study consisted of 400 Z-generation employees
working in the enterprise, and 262 of these employees were reached. Descriptive
statistical methods, correlation analysis, and regression analysis were used in the
analysis of the obtained data. According to theresults of the correlation and regression
analysis, a positive, significant, and weak relationship was found between the sense of
belonging and job satisfaction. First, this study is limited to a private enterprise
operating in the mattress sector in Kayseri due to the limited time interval. For this
reason, it is necessary to carry out similar studies in businesses in different sectors in
order to reach clearer data. Comparative results can be obtained when the study is
conducted with companies serving in different sectors. Generation Z individuals, also 281
called the Digital Generation, prefer to use technology with high performance in all
cases. In order to increase the commitment of this generation to the organization,
integrating learning and self-development practicesinto digital platforms will provide
a big plus for businesses.
Günümüz şartlarında çalışanların aidiyet duygusu işverenler için önemli bir
yer tutmaktadır. Çalışanlar üzerindeki bu psikolojik baskı, işletmelerde
personel devir hızının artışına sebep olduğu gibi ayrıca çalışanlarda da iş
tatminsizliğine ve performans düşüklüğüne neden olmaktadır. İşletmelerin
en değerli kaynağı olan iş görenlerin kalıcı olabilmesi için onların yaşadığı
problemleri çözmek adına İnsan Kaynakları Yönetimi tarafından yapılan
çalışmalar ile koşullar iyileştirilmeye ve personelin iş tatmini artırılmaya
çalışılmaktadır. Bu çalışmada da özel bir işletmede Z kuşağı çalışanlarının iş
tatmini ve aidiyet duygusu arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmaktadır.
Araştırma Kayseri’de faaliyet gösteren ve yatak üreten birişletmenin Z kuşağı
çalışanları üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak anket formu
kullanılmış ve anket formu; demografik özellikler, aidiyet duygusu ve iş
tatmini ölçeği olmak üzere üç kısımdan oluşmuştur. Çalışmanın evrenini
işletmede görev yapan 400 Z kuşağı çalışanı oluşturmuş bu çalışanlardan
262’sine ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel
yöntemler, korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon
ve regresyon analizi sonuçlarına göre aidiyet duygusu ile iş tatmini arasında
pozitif yönlü anlamlı ve zayıf bir ilişki tespit edilmiştir. Öncelikli olarak bu
çalışma zaman aralığının kısıtlı olmasından dolayı Kayseri’de bulunan ve
yatak sektöründe faaliyet gösteren özel bir işletme ile sınırlandırılmıştır. Bu 280
nedenle daha net verilere ulaşmak için farklı sektörlerdeki işletmelerde de
benzer çalışmaların yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Çalışma, farklı
sektörlerde hizmet veren işletmelerle yapıldığında karşılaştırmalı sonuçlar
elde edilebilecektir. Dijital Kuşak olarak da adlandırılan Z kuşağı bireyleri,
tüm olgularda, teknolojiyi yüksek performansta kullanmayı tercih ederler. Bu
kuşağın örgüte bağlılığını arttırabilmek için öğrenme ve kendilerini geliştirme
uygulamalarını dijital platformlara entegre etmek işletmeler için büyük bir
artı sağlayacaktır.