The Role of Furniture and Furnishings in Decoration in the Personalization of Young Bedrooms, vol.8, no.2, pp.114-123, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Understanding the factors that shape the preferences of adolescents and young adults in
decoration their rooms is important to support their personal development. Also,
understanding this issue is important in terms of obtaining useful tips for managers,
designers, and marketers in sectors related to the production of decoration elements
such as furniture and furnishing. In this study, individuals 14-25 years old and living in
Turkey's Kayseri province perspectives and attitudes towards the objects (furniture,
furnishing and other decoration items) they have chosen to personalize their rooms are
analyzed. Also, the effects of gender on the preferences and attitudes of these individuals
were investigated. Descriptive statistical methods were used to analyze this research
data and the results are presented in tables. Some results of the study are as follows; In
general, individuals' purchasing decision becomes clear with the use of internet and
social networks (50.8%). Especially girls preferred the internet and social networks
(65.2%) and boys decided to buy it by interacting with their close environment (68.8%).
furniture is the most important element of all individuals in the decoration of their rooms
(43.3%). In the decoration of the bedroom, males prefer items reflecting their
personality (52.3%), branded (66.7%), local/ethnic (51.6%), or sports-related (52.4%).
In the decoration of the bedroom, girls prefer feminine items (65.8%) and fashion and
trends to the appropriate color (58.3%) and forms (57.5%) items.
Ergen ve genç yetişkin bireylerin odalarının dekorasyonu konusundaki tercihlerini
şekillendiren unsurları anlamak onların kişisel gelişimlerine destek olmak açısından
önemli olduğu kadar mobilya ve mefruşat gibi dekorasyon unsurlarının üretimleriyle
alakalı sektörlerde sorumluluk üstlenen yöneticilere, tasarımcılara ve pazarlamacılara
faydalı ipuçları sunmak açısından da önemlidir. Bu çalışmada Türkiye’nin Kayseri ilindeki
14-25 yaş arası ergen ve genç yetişkin bireylerin odalarını kişileştirmek için seçtikleri
mobilya, mefruşat ve diğer dekorasyon öğelerine karşı bakış açılarını, tercih ve tutumları
analiz edilmiştir. Ayrıca çalışmada, cinsiyet faktörünün bu bireylerin tercih ve tutumlarına
olan etkileri de incelenmiştir. Bu araştırma verilerini analiz etmek için tanımlayıcı istatistik
yöntemleri kullanılmıştır ve sonuçlar tablolar ile sunulmuştur Çalışmanın bazı sonuçları şu
şeklidedir; genel olarak bireylerin satın alma kararı internet ve sosyal ağ kullanımı ile
netleşmektedir (%50.8). Özellikle kızlar bu yolu tercih ederken (%65.2), erkekler yakın
çevreleri ile etkileşime geçerek satın alma kararını vermektedir (%68.8). Bireylerin
odalarının dekorasyonunda en önemli buldukları unsur mobilyadır (%43.3). Oda
dekorasyonunda erkekler kişiliğini yansıtan (%52.3), markalı (%66.7), yöresel/etnik
(%51.6), veya sporla ilgili (%52.4) eşyaları tercihen ederken kızlar ise daha çok
cinsiyetlerine uygun, yani feminen (%65.8), moda ve trendlerine uygun renk (%58.3) ve
şekilde (%57.5) eşyaları tercih etmektedir.