Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Hemşirelere Yönelik Tutumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi


Kaplan A., Özdemir C.

VIII. BİLSEL Uluslararası Dünya Bilim ve Araştırma Kongresi, İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Ağustos 2025, ss.63-71, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.63-71
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda hemşirelere yönelik tutumları, mesleki gelişimleri ve sağlık hizmetlerinin kalitesi açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu tutumların belirlenmesi, eğitim programlarının iyileştirilmesine ve klinik ortamda öğrenci-hemşire etkileşiminin güçlendirilmesine katkı sağlamaktadır. Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama sürecinde hemşirelere yönelik tutumlarını değerlendirmek ve tutumları etkileyen faktörleri incelemektir. Araştırma, tanımlayıcı ve kesitsel tasarımla yürütülmüş olup, Türkiye’nin İç Anadolu Bölgesi’nde bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerden oluşan 141 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Tanımlayıcı Özellikler Bilgi Formu ve Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Sürecinde Hemşirelere Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veriler Temmuz 2025’te çevrimiçi ortamda toplanmış ve SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin hemşirelere yönelik tutum puan ortalaması 89.10±17.35 olarak bulunmuştur. Tutum puanları, sınıf düzeyi, yaş, lise mezuniyet türü ve hemşirelik bölümünü isteyerek tercih etme durumuna göre anlamlı farklılıklar göstermiştir (p<0.05). Ayrıca, genel akademik not ortalaması ile tutum puanları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır (r=0.293, p<0.001). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda hemşirelere yönelik tutumları genel olarak olumlu düzeydedir ve bu tutumlar öğrencilerin demografik özellikleri ile akademik başarılarıyla ilişkilidir. Bu sonuçlar, hemşirelik eğitim programlarının geliştirilmesi ve klinik deneyimlerin desteklenmesi açısından yol gösterici niteliktedir.

Nursing students’ attitudes towards nurses in clinical practice are of critical importance for their professional development and the quality of healthcare services. Identifying these attitudes contributes to the improvement of educational programs and strengthens the interaction between students and nurses in clinical settings. This study aimed to evaluate nursing students’ attitudes towards nurses during the clinical practice process and to examine the factors influencing these attitudes. The research was conducted using a descriptive and cross-sectional design with 141 participants consisting of 2nd, 3rd, and 4th-year students enrolled in the Faculty of Health Sciences, Nursing Department, at a university located in the Central Anatolia Region of Turkey. Data collection tools included a Descriptive Characteristics Information Form and the Nursing Students’ Attitudes Towards Nurses in the Clinical Practice Process Scale. Data were collected online in July 2025 and analyzed using SPSS 23.0 software. The mean attitude score of the students towards nurses was found to be 89.10 ± 17.35. Attitude scores showed significant differences according to class level, age, type of high school graduation, and whether the nursing program was voluntarily chosen (p<0.05). Additionally, a positive and significant correlation was found between the students’ general academic grade point average and their attitude scores (r=0.293, p<0.001). Overall, nursing students’ attitudes towards nurses in clinical practice were positive and were associated with their demographic characteristics and academic success. These findings provide guidance for the development of nursing education programs and the support of clinical experiences.