CUKUROVA 8th INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCHES CONFERENCE, Adana, Turkey, 15 April - 17 May 2022, vol.2, pp.88-96
Turkey-Azerbaijan
relations have developed rapidly with the motto of "One Nation, Two
States" and paved the way for the formation of strategic cooperation in
many fields from energy policies to bilateral trade agreements. In addition, the geographical location of the two countries, having
the same ties in terms of ethnic and religious origins contributed to the
further development of these relations. With the
independence of Azerbaijan from Soviet Russia in 1991, powerful businesses
began to operate in Azerbaijan. In Turkey, the formation of management
approaches in the 1980s has led to the emergence of large enterprises that can
manage change. The search for sustainable competitive advantage, experienced with the
effect of internet and information technologies on the business world, has led
businesses to the field of strategic management. From this
point of view, the aim of this study is to compare the companies with
development potential in Turkey and Azerbaijan in terms of strategic
management. In this context, businesses operating in various sectors
(transportation, telecommunication, banking and iron and steel, etc.) that are
thought to shape the economy in both countries constitute the sample of the
research. The websites of approximately 25 companies from both countries that
have a say in the sector are examined in the context of the strategic
management process.
Türkiye-Azerbaycan ilişkileri, “Bir Millet İki Devlet” söylemiyle günümüze kadar hızla
gelişerek enerji politikalarından ikili ticaret anlaşmalarına kadar birçok alanda stratejik iş
birliklerinin oluşmasına zemin hazırlamıştır. Ayrıca iki ülkenin coğrafi konumu, etnik ve dini
köken bakımından aynı bağlara sahip olması bu ilişkilerin daha da ilerlemesine katkıda
bulunmuştur. Azerbaycan’ın 1991 yılında Sovyet Rusya’dan ayrılarak bağımsızlığını
kazanmasıyla birlikte Azerbaycan’da güçlü işletmeler faaliyet göstermeye başlamıştır. Türkiye
de de 1980’li yıllarla birlikte yönetim anlayışlarının şekillenmesi büyük, değişimi yönetebilen
işletmelerin doğmasına neden olmuştur. İnternet ve bilgi teknolojilerinin iş dünyasını
etkilemesiyle yaşanan sürdürülebilir rekabet üstünlüğü arayışı işletmeleri stratejik yönetim
alanına yönlendirmiştir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı Türkiye ve Azerbaycan’daki
gelişme potansiyeli taşıyan işletmeleri stratejik yönetim açısından karşılaştırmaktır. Bu
kapsamda her iki ülkede ekonomiye yön verdiği düşünülen çeşitli sektörlerde (ulaşım, telekomünikasyon, bankacılık ve demir- çelik vb.) faaliyet gösteren işletmeler araştırmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Her iki ülkeden sektörde söz sahibi yaklaşık 25 işletmenin web
siteleri stratejik yönetim süreci bağlamında incelenmektedir.