VIII. BİLSEL Uluslararası Dünya Bilim ve Araştırma Kongresi, İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Ağustos 2025, ss.72-82, (Tam Metin Bildiri)
Hemşirelik eğitiminin temel
bileşenlerinden biri olan klinik uygulamalar, öğrencilerin mesleki kimlik
kazandıkları, teorik bilgilerini pratiğe dönüştürdükleri önemli bir öğrenme
alanıdır. Bu sürecin etkinliği, büyük ölçüde klinikte görev yapan hemşirelerin
öğrencilere yönelik tutumları ile şekillenmektedir. Bu araştırma, hemşirelerin hemşirelik
öğrencilerine yönelik tutumlarını, sabır düzeyinin bu tutumlar üzerindeki
etkisini ve etkileyen bireysel ve mesleki faktörleri belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma, bir üniversite hastanesinde görev yapan
hemşirelerle yürütülmüştür. Veriler Mayıs-Haziran 2025 tarihleri
arasında yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak “Tanımlayıcı Özellikler Bilgi
Formu”, “Hemşirelerin Klinik Uygulama Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerine
Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Hemşirelerde Sabır Ölçeği” kullanılmıştır. Analizlerde
SPSS 23.0 programı kullanılmış, verilerin normal dağılım göstermesi nedeniyle
parametrik testler tercih edilmiştir. Sabır ve tutum puanları arasındaki ilişki
için korelasyon ve doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Lisansüstü eğitim
düzeyine sahip olan, haftalık çalışma süresi daha kısa olan ve çalıştığı
bölümden memnuniyet bildiren hemşirelerin öğrencilere yönelik tutum puanları
anlamlı düzeyde daha yüksektir (p<0.05). Sabır ölçeği puanları ile kurumda ve meslekte toplam
çalışma süresi ile haftalık çalışma süresi arasında da anlamlı farklılıklar
tespit edilmiştir (p<0.05). Hemşirelerin sabır düzeyi ile öğrencilere
yönelik tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır
(r=0.627, p<0.001). Regresyon analizine göre, sabır düzeyi tutumları anlamlı
düzeyde yordamakta (B=0.441, p<0.001) ve toplam varyansın %39.3’ünü
açıklamaktadır. Hemşirelerin sabır düzeyi, öğrencilere yönelik olumlu tutum
geliştirmelerinde önemli bir rol oynamaktadır. Çalışma koşullarının
iyileştirilmesi ve sabır gibi kişisel özelliklerin desteklenmesi, klinik
eğitimin niteliğini ve hemşire-öğrenci etkileşimini artırmada etkili olabilir.
Clinical
practice, one of the fundamental components of nursing education, is a crucial
learning environment where students gain professional identity and transform
theoretical knowledge into practice. The effectiveness of this process largely
depends on the attitudes of clinical nurses towards students. This study aimed
to examine nurses’ attitudes towards nursing students, determine the effect of
patience on these attitudes, and identify individual and professional factors
influencing them. This descriptive and cross-sectional study was conducted with
nurses working in a university hospital. The data were collected by
face-to-face interview method between May and June 2025. “Descriptive
Characteristics Information Form”, “Nurses' Attitudes Towards Nursing Students
in the Clinical Practice Process Scale” and “Patience Scale in Nurses” were
used as data collection tools. SPSS 23.0 software was used for data analysis,
and parametric tests were preferred as the data showed normal distribution.
Correlation and linear regression analyses were performed to examine the
relationship between patience and attitude scores. It was found that nurses
with postgraduate education, shorter weekly working hours, and satisfaction
with their current unit had significantly higher attitude scores towards
students (p<0.05). Significant differences were also found between patience
scores and total working years in the institution and the profession, as well
as weekly working hours (p<0.05). A positive and significant correlation was
found between nurses’ patience levels and their attitudes towards students
(r=0.627, p<0.001). According to the regression analysis, patience
significantly predicted attitudes (B=0.441, p<0.001), explaining 39.3% of
the total variance. Patience plays an important role in nurses’ development of
positive attitudes towards students. Improving working conditions and
supporting personal traits such as patience may enhance the quality of clinical
education and nurse-student interactions.