Hemşirelerin Klinik Uygulamalarda Öğrencilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Sabır Düzeyinin Rolü ve Etkileyen Faktörler


Kaplan A., Özdemir C.

VIII. BİLSEL Uluslararası Dünya Bilim ve Araştırma Kongresi, İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Ağustos 2025, ss.72-82, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.72-82
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hemşirelik eğitiminin temel bileşenlerinden biri olan klinik uygulamalar, öğrencilerin mesleki kimlik kazandıkları, teorik bilgilerini pratiğe dönüştürdükleri önemli bir öğrenme alanıdır. Bu sürecin etkinliği, büyük ölçüde klinikte görev yapan hemşirelerin öğrencilere yönelik tutumları ile şekillenmektedir. Bu araştırma, hemşirelerin hemşirelik öğrencilerine yönelik tutumlarını, sabır düzeyinin bu tutumlar üzerindeki etkisini ve etkileyen bireysel ve mesleki faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma, bir üniversite hastanesinde görev yapan hemşirelerle yürütülmüştür. Veriler Mayıs-Haziran 2025 tarihleri arasında yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak “Tanımlayıcı Özellikler Bilgi Formu”, “Hemşirelerin Klinik Uygulama Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Hemşirelerde Sabır Ölçeği” kullanılmıştır. Analizlerde SPSS 23.0 programı kullanılmış, verilerin normal dağılım göstermesi nedeniyle parametrik testler tercih edilmiştir. Sabır ve tutum puanları arasındaki ilişki için korelasyon ve doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Lisansüstü eğitim düzeyine sahip olan, haftalık çalışma süresi daha kısa olan ve çalıştığı bölümden memnuniyet bildiren hemşirelerin öğrencilere yönelik tutum puanları anlamlı düzeyde daha yüksektir (p<0.05). Sabır ölçeği puanları ile kurumda ve meslekte toplam çalışma süresi ile haftalık çalışma süresi arasında da anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0.05). Hemşirelerin sabır düzeyi ile öğrencilere yönelik tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır (r=0.627, p<0.001). Regresyon analizine göre, sabır düzeyi tutumları anlamlı düzeyde yordamakta (B=0.441, p<0.001) ve toplam varyansın %39.3’ünü açıklamaktadır. Hemşirelerin sabır düzeyi, öğrencilere yönelik olumlu tutum geliştirmelerinde önemli bir rol oynamaktadır. Çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve sabır gibi kişisel özelliklerin desteklenmesi, klinik eğitimin niteliğini ve hemşire-öğrenci etkileşimini artırmada etkili olabilir.

Clinical practice, one of the fundamental components of nursing education, is a crucial learning environment where students gain professional identity and transform theoretical knowledge into practice. The effectiveness of this process largely depends on the attitudes of clinical nurses towards students. This study aimed to examine nurses’ attitudes towards nursing students, determine the effect of patience on these attitudes, and identify individual and professional factors influencing them. This descriptive and cross-sectional study was conducted with nurses working in a university hospital. The data were collected by face-to-face interview method between May and June 2025. “Descriptive Characteristics Information Form”, “Nurses' Attitudes Towards Nursing Students in the Clinical Practice Process Scale” and “Patience Scale in Nurses” were used as data collection tools. SPSS 23.0 software was used for data analysis, and parametric tests were preferred as the data showed normal distribution. Correlation and linear regression analyses were performed to examine the relationship between patience and attitude scores. It was found that nurses with postgraduate education, shorter weekly working hours, and satisfaction with their current unit had significantly higher attitude scores towards students (p<0.05). Significant differences were also found between patience scores and total working years in the institution and the profession, as well as weekly working hours (p<0.05). A positive and significant correlation was found between nurses’ patience levels and their attitudes towards students (r=0.627, p<0.001). According to the regression analysis, patience significantly predicted attitudes (B=0.441, p<0.001), explaining 39.3% of the total variance. Patience plays an important role in nurses’ development of positive attitudes towards students. Improving working conditions and supporting personal traits such as patience may enhance the quality of clinical education and nurse-student interactions.