Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.4, no.12, pp.156-171, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmanın amacı 1) Özel eğitim sınıflarına devam eden zihin engelli öğrencilere okumayazma öğretiminde öğretmenlerin kullandıkları yöntemlerin neler olduğunu ortaya çıkarmak, 2) Özel
eğitim sınıflarına devam eden zihin engelli öğrencilere okuma-yazma öğretiminde en çok tercih edilen
yöntemi belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ‘görüşme yöntemi’ bu
araştırmanın yöntemi olarak kullanılmıştır. Araştırmada Konya İli Milli Eğitim Müdürlüğü İlköğretim
okulları özel eğitim sınıf öğretmenlerinden 27 öğretmen seçilmiştir. Veriler, Yarı Yapılandırılmış
Görüşme Tekniği’ kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler ‘İçerik Analizi Yöntemi’ ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda 1) özel eğitim sınıf öğretmenleri, zihin engelli öğrencilere okuma-yazma
öğretiminde farklı yöntemler kullanmaktadırlar. 2) özel eğitim sınıflarındaki zihin engelli öğrencilerin
farklı gelişimsel özelliklere sahip olması ve bu öğrencilere yönelik hazırlanmış okuma-yazma ve diğer
ders kitaplarının olmaması öğretmenlerin ortak bir yöntem kullanmamalarına neden olmaktadır. 3)
öğretmenler en çok sırasıyla cümle yöntemi, ses temelli cümle yöntemi, ses yöntemi ile karma yöntemi
daha çok tercih ettikleri ortaya çıkmıştır.