12. ULUSLARARASI HIPOKRAT TIP VE SAĞLIK BİLİMLERİ KONGRESİ, Elazığ, Turkey, 1 - 02 September 2023, vol.1, pp.539-548
Objective: In order to achieve clinical learning
objectives, it is necessary to evaluate nursing students' attitudes towards
clinical practice and to integrate the results of this evaluation into the
education and training process. Therefore, in this study, it was aimed to
determine the factors affecting the attitudes of nursing students towards
clinical practices and their academic achievement levels.
Method: The data of the descriptive and cross-sectional
study were collected between June and July 2023. The sample of the study
consisted of 166 students studying in the Nursing Departments of the Faculty of
Health Sciences of a university located in a province in Turkey in the
2022-2023 academic year. Personal Information Form and the Nursing Students’ Attitudes
towards Clinical Practices Scale were used to collect the data.
Results: There is a statistically significant
relationship between students' high school graduation, willingly choosing the
nursing department, being satisfied with school life, and wanting to do
postgraduate education and their attitudes towards clinical practice and their
general academic grade point averages. Students who prefer the nursing
profession because they like it have higher attitudes towards clinical
practice. In addition, there is a significant positive correlation between
students' general academic grade point averages and their attitudes towards
clinical practice.
Conclusion: It is important for nursing instructors and
clinical nurses to develop positive strategies and provide an appropriate
environment for these factors that affect students' attitudes towards clinical
practice.
Amaç: Klinik öğrenme
hedeflerine ulaşabilmek için hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalara
yönelik tutumlarının değerlendirilmesi ve bu değerlendirme sonuçlarının eğitim
öğretim sürecine entegre edilmesi gereklidir. Bu yüzden bu çalışmada hemşirelik
öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik tutumlarını ve akademik başarı
düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve
kesitsel tipte yapılan çalışmanın verileri Haziran-Temmuz 2023 tarihleri
arasında toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de bir ilde yer alan
bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde 2022-2023
eğitim öğretim yılında öğrenim gören 166 öğrenci oluşturmuştur. Verilerinin
toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Hemşirelik Öğrencileri için Klinik
Uygulamalara Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin mezun
olduğu lise, hemşirelik bölümünü isteyerek tercih etme, okul yaşantısından
memnun olma ve lisansüstü eğitim yapmak isteme durumları ile klinik
uygulamalara yönelik tutum düzeyleri ve genel akademik not ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır. Sevdiği için
hemşirelik mesleğini tercih eden öğrencilerin klinik uygulamalara yönelik
tutumları daha yüksektir. Ayrıca öğrencilerin genel akademik not ortalamaları
ile klinik uygulamalara yönelik tutum düzeyleri arasında da pozitif yönde
anlamlı bir ilişki vardır.
Sonuç: Hemşirelik
eğitmenlerinin ve klinik hemşirelerinin öğrencilerin klinik uygulamalara
yönelik tutumlarını etkileyen bu faktörlere ilişkin olumlu stratejiler
geliştirmesi ve uygun ortam sağlamaları önemlidir.