Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Sciences, no.65, pp.443-471, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışma okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmaline yönelik
farkındalık düzeylerinin incelenebilmesi için bir ölçek geliştirmek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada Nicel Yöntem ve Tarama Modeli kullanılmıştır. Araştırma
Konya ili Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Okul
Öncesi Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan ve anketi gönüllü olarak
doldurmayı kabul eden 17-34 yaş arası, toplam 420 öğrenciyle yapılmıştır.
Oluşturulan deneysel form, görüşleri alınmak üzere uzmanlara sunulmuştur.
Dönütler doğrultusunda maddelerin kapsam geçerlik oranları belirlenmiştir.
Maddeler için kapsam geçerlik oranı olan .30’un altında değer alan maddeler
çalışma kapsamından çıkarılmıştır. Araştırmada madde analizi, AFA ve DFA
analizleri yapılmıştır. Modelin uyum iyiliği indekslerinin oldukça yüksek olduğu
belirlenmiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi de AFA sonuçlarını doğrulamıştır. Çocuk
İhmali Farkındalık Ölçeği (ÇİHFÖ); İfade Özgürlüğü Hakkı (İÖH), İnsana Yakışır
Bir Yaşam Standardına Erişim Hakkı (İYYSEH), Yaşam ve Gelişim Hakkı (YGH)
ve Özel Gereksinimleri ve Yetersizliği Olan Çocukların Hakları (ÖGYOH) olmak
üzere 4 boyut ve toplam 54 maddeden oluşmaktadır. Çocuk İstismarı Farkındalık
Ölçeği (ÇİFÖ); Fiziksel İstismar, Cinsel İstismar ve Duygusal İstismar 3 boyut ve
toplam 34 maddeden oluşmaktadır. Çocuk İhmali Farkındalık Ölçeği (ÇİHFÖ)’nin
iç tutarlık katsayısı .92 ve Çocuk İstismarı Farkındalık Ölçeği (ÇİFÖ)’ nin ise .86
olarak tespit edilmiştir.