“GİZLİ ANLAMLAR VE İNANÇLAR: DİVRİĞİ ULU CAMİİ MİNBERİNİN MOTİFLERİ VE YAZILARI ÜZERİNE BİR ÇÖZÜMLEME”


Creative Commons License

Ünal E. R.

I. BİLSEL ULUSLARARASI DİVRİĞİ BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ-SİVAS, Sivas, Turkey, 1 - 02 March 2025, pp.20-50, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Sivas
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.20-50
  • Kayseri University Affiliated: Yes

Abstract

“GİZLİ ANLAMLAR VE İNANÇLAR: DİVRİĞİ ULU CAMİİ MİNBERİNİN MOTİFLERİ VE YAZILARI ÜZERİNE BİR ÇÖZÜMLEME”

Öğr. Gör. Emine Rumeysa ÜNAL

ORCID: 0009-0005-7357-1415

e-posta: rumeysaunal@kayseri.edu.tr

Kayseri Üniversitesi, Mustafa ÇIKRIKÇIOĞLU Meslek Yüksekokulu, Geleneksel Türk Sanatları, Kayseri, Türkiye

 

             Özet

Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası, Anadolu Selçuklu döneminde Mengücekli Beyliği’nin Divriği koluna bağlı olan Ahmet Şah ve eşi Melike Turan tarafından 1228-1229 yıllarında yaptırılmış olup, Türk-İslam mimarisinin ve sanatının en nadide örneklerinden biridir. Sivas’ın Divriği ilçesinde yer alan bu yapı kompleksi, bir cami, bir hastane (darüşşifa) ve çeşitli yapısal unsurlardan oluşmaktadır. Anadolu’da eşine az rastlanır mimari ve süsleme teknikleriyle inşa edilen Divriği Ulu Camii, zengin taş işçiliği, karmaşık geometrik desenleri ve derin sembolik anlatımlarıyla öne çıkmaktadır. Özellikle zengin taş işçiliği, geometrik desenleri ve derin sembolik anlamlarıyla dikkat çeker.

Cami içerisindeki minber, ince ahşap işçiliği ve hat sanatı açısından büyük öneme sahiptir. Oyma ve kakma teknikleriyle süslenmiş olup, üzerindeki yazılar dönemin estetik anlayışını ve dini hassasiyetini yansıtır. Minberin yapımında kullanılan oyma ve kakma teknikleri, ince ahşap işçiliğiyle dönemin sanatkârlarının ustalığını gözler önüne sermektedir. Divriği Ulu Camii ve minberi, UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde yer almakta olup, İslam sanatının ulaştığı estetik ve teknik seviyeyi belgelemektedir.

Minberin süslemeleri, bitkisel motiflerden (palmet ve rumi desenleri) geometrik desenlere ve figüratif unsurlara kadar zengin bir çeşitlilik göstermektedir. Bitkisel motifler, doğayı ve manevi derinliği sembolize ederken, geometrik desenler İslam sanatındaki simetri ve düzen anlayışını yansıtır. Ayrıca, minberde yer alan yazılar hat sanatı açısından önemli örnekler sunmakta ve dini mesajları taşıma işlevi göstermektedir. Minber, sadece dekoratif bir unsur olmanın ötesinde, işlevsel bir yapı elemanı olarak da önem taşır. Hutbe irad etmek için kullanılması, onu dini ve toplumsal mesajların aktarımına aracılık eden bir platform haline getirir. Minber, özellikle yerel tarih araştırmaları ve İslam mimarisi üzerinde yapılacak çalışmalara zengin malzeme sunarak akademik bir değer taşımaktadır. Divriği Ulu Cami'nin minberi, Türk-İslam sanatının gelişimindeki önemli duraklardan biri olup, günümüz sanat araştırmaları için dikkate değer bir eserdir.

     Anahtar kelimeler: Minber, Hat Sanatı, Divriği Ulu Camii, Türk İslâm Sanatları