in: EĞİTİM ALANINDA GÜNCEL BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR IV, Akgün,Abuzer,Duruk,Ümit, Editor, İksad Yayınevi, Ankara, pp.257-271, 2023
İnsanlar uzun yıllar boyunca doğaya saygı duydukları, iyi baktıkları
ve bunun karşılığını aldıkları bir yaşam geçirdiler. Bu sürecin en önemli
sebeplerinden biri doğanın işleyişini anlamaları ve bu gerçeğe göre
yaşanmadığında zarara uğrayacaklarını görmeleri olarak da düşünülebilir.
İnsanın biyosfere ait oluşu günümüzde bireylere öğretilmesi gereken bir
gerçek haline geldi. Birçok bireyin ve dolayısıyla çocuğun ekosistemin
döngüsünden haberdar olmaması doğaya verilen tahribatı da artırdı. Günümüz
koşullarından daha iyi istifade etmek adına geleceğin harap edilmesi
tehlikesiyle karşı karşıyayız. Küresel ısınma, canlı türlerinin yok oluşu,
kuraklık, hava kirliliği gibi birçok sorun insan türünün bireysel ve kamusal
sorumluluğundadır. İklim değişikliği tüm canlı türlerini olumsuz yönde
etkilemekte ve yaşamı zorlaştırmaktadır. Bu duruma bulunan akut çözümler
elbette etkilidir ancak çevresel koşulların bu hale getirildiği sürecin telafisi
için daha kompleks çözümlere ihtiyacımız olduğu görülmektedir. Bu
çözümlerden en önemlisi problemin kaynağı olan insan türünün ekolojik
bilince erişmesidir. Nitekim erken çocukluk dönemi herhangi bir davranışın
kalıcı yerleşmesi için kritik evre kabul edilmektedir. Çocuklara verilecek
ekolojik sürdürülebilirlik, ekosistem, biyoçeşitlilik, ekopedagoji, ekolojik
vatandaşlık eğitimi çevresel problemlerin çözümünde en etkin yol olarak
görünmektedir.