ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE EKOLOJİK SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK EĞİTİMİ VE EKOPEDAGOJİ


Creative Commons License

Celiloğlu U. B.

EĞİTİM ALANINDA GÜNCEL BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR IV, Akgün,Abuzer,Duruk,Ümit, Editör, İksad Yayınevi, Ankara, ss.257-271, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: İksad Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.257-271
  • Editörler: Akgün,Abuzer,Duruk,Ümit, Editör
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlar uzun yıllar boyunca doğaya saygı duydukları, iyi baktıkları ve bunun karşılığını aldıkları bir yaşam geçirdiler. Bu sürecin en önemli sebeplerinden biri doğanın işleyişini anlamaları ve bu gerçeğe göre yaşanmadığında zarara uğrayacaklarını görmeleri olarak da düşünülebilir. İnsanın biyosfere ait oluşu günümüzde bireylere öğretilmesi gereken bir gerçek haline geldi. Birçok bireyin ve dolayısıyla çocuğun ekosistemin döngüsünden haberdar olmaması doğaya verilen tahribatı da artırdı. Günümüz koşullarından daha iyi istifade etmek adına geleceğin harap edilmesi tehlikesiyle karşı karşıyayız. Küresel ısınma, canlı türlerinin yok oluşu, kuraklık, hava kirliliği gibi birçok sorun insan türünün bireysel ve kamusal sorumluluğundadır. İklim değişikliği tüm canlı türlerini olumsuz yönde etkilemekte ve yaşamı zorlaştırmaktadır. Bu duruma bulunan akut çözümler elbette etkilidir ancak çevresel koşulların bu hale getirildiği sürecin telafisi için daha kompleks çözümlere ihtiyacımız olduğu görülmektedir. Bu çözümlerden en önemlisi problemin kaynağı olan insan türünün ekolojik bilince erişmesidir. Nitekim erken çocukluk dönemi herhangi bir davranışın kalıcı yerleşmesi için kritik evre kabul edilmektedir. Çocuklara verilecek ekolojik sürdürülebilirlik, ekosistem, biyoçeşitlilik, ekopedagoji, ekolojik vatandaşlık eğitimi çevresel problemlerin çözümünde en etkin yol olarak görünmektedir.