8 th International Vocational Schools Symposium UMYOS19, Sinop, Turkey, 11 - 13 June 2019, vol.1, pp.217-226
Bu çalışmada, Türkiye’de yükseköğretim kurumlarına bağlı meslek yüksekokullarının (MYO) mevcut
eğitim durumu incelenmiş, uygulamalı ve proje odaklı eğitimin yaygınlaşmasında karşılaşılan zorluklar
ele alınmıştır. Dünyadaki endüstriyel olarak en gelişmiş ülkelerin deneyimlerinden yola çıkarak,
gençlerin iş hayatına geçişini kolaylaştırmak için uygulamalı ve proje odaklı eğitimin nasıl
yaygınlaştırılabileceği araştırılmıştır. İşgücü piyasasına girecek olan gençler, demografik yapının en
büyük bölümünü oluşturmaktadır. Eğitim ve öğretime erişimi sınırlı olan gençlerin çoğu kayıt dışı
sektörlerde iş bulmaktadır. Son yıllarda, Türkiye de meslek yüksekokulu sayılarının hızla artması,
gençlerin işsizlik problemlerinin çözümünde etkili bir uygulama olmuştur. Ancak bu okullardaki
eğitimin kalitesi oldukça yetersiz kalmaktadır. Türkiye’de yükseköğretimdeki gençler, bugünün
endüstrilerinin ihtiyaç duyduğu becerilerle donanımlı olarak mezun olamamaktadır. Yeni açılan Meslek
yüksekokulları sayısının hızlı artışı sonucunda, bu okulların uygulamalı ve proje odaklı eğitim
yapabilmesi ve kalitesinin artırılması için eğitim sistematiğinde reform niteliğinde değişiklikler
önerilmiştir. Ülke genelinde örnek bir pilot meslek yüksekokulu (MYO) seçilerek, ticaret ve sanayi
sektörü ve üniversite temsilcileri tarafından oluşturulacak komisyonca, iş / proje / probleme dayalı
öğrenme yöntemleri kullanılarak modern eğitim müfredatı hazırlanmalıdır. Başta eğiticilerin eğitimi
olmak üzere, hazırlanan bu yeni müfredatın hayata geçirilmesi için gerekli politik reformlar acilen
başlatılmalıdır. Bu reformlar hem gençlerin iş bulmasını kolaylaştıracak hem de yerel ve ulusal düzeyde
önemli ekonomik gelişmelere vesile olacaktır.