TELEVİZYONDA ÇOCUK PROGRAMLARININ TARİHSEL DÖNÜŞÜMÜ: TRT ÖRNEĞİ


Apak C., Yazıcı F.

ASOS JOURNAL, cilt.134, sa.134, ss.438-464, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 134 Sayı: 134
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.29228/asos.64716
  • Dergi Adı: ASOS JOURNAL
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.438-464
  • Kayseri Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Televizyonun yıllar içindeki değişimi ve gelişimi ile pek çok program türü ve içerikle zenginleşmesi kaçınılmaz hale gelmiştir. Gelişime ayak uydurmaya çalışan televizyon yeni türler, içerikler ve temalarla birlikte her alanda izleyici ile buluşmaya gayret göstermiştir. Bu izleyici gruplarından birini de çocuklar oluşturmaktadır. Televizyonda çocuklar için hazırlanan programların geçmişten günümüze TRT örneği üzerinden teknolojik, yapı ve içerik konuları bakımından dönüşümünün incelenmesi ve bulguların ortaya konulması araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Araştırmanın yıllar içindeki dönüşümünün ortaya konulabilmesi için TRT’de yayınlanan çocuk programları 5 dönem olarak ele alınmıştır. 1974 yılında yayınlanan “Elma Şekeri”, 1982 yılında yayınlanan “Çocuklar İçin”, 1996 yılında yayınlanan “Barış Manço ile 7’ den 77’ye” 2002 yılında yayınlanan “Benimle Oynar mısın?” ve 2016 yılında yayınlanan “Rüzgâr Gülü” programları tercih edilerek araştırmanın örneklemi beş döneme göre oluşturulmuş ve her programdan birer bölüm incelenmiştir. Örneklemi oluşturan bölümler, nicel araştırma tekniklerinden içerik analizi yönteminin sınıflandırma sistemi ile ele alınmıştır. Teknolojik olarak gelişim gösteren yayıncılık faaliyetleri ile birlikte TRT’de yayınlanan çocuk programlarında yer alan konular işleniş biçimleri ile yapısal ve teknolojik olarak belirlenen dönemlere göre farklılıklar göstermiştir. İlk dönemlerde okul görevini üstlenerek çocuklara okul bilgileri veren programlardan, sonraki süreçteki yayınlarla sosyalleşme işlevi üstlenen, giyimden temizliğe, hastalıklardan yer yön bilgisine kadar çocukların sosyal yaşama daha hazır hale getiren programlara yer verildiği görülmüştür. Günümüzde yer alan çocuk içeriklerinde ise teknolojik imkanlardan faydalanılarak oluşturulan canlı telefon bağlantısı ya da internet üzerinden bir yayın politikasının oluşturulduğu, yayın içeriklerinde ise çoğunlukla animasyon üretimine geçen bir yapının kurulduğu gözlemlenmiştir.