BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF STUDIES ON SUSTAINABILITY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN ACCOUNTING EDUCATION


Akın S., Tanç A.

XLIII. TÜRKİYE MUHASEBE EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Antalya, Turkey, 14 - 18 May 2025, vol.1, no.1, pp.99-103, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • Volume: 1
  • City: Antalya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.99-103
  • Kayseri University Affiliated: Yes

Abstract

The integration of artificial intelligence (AI) and sustainability into accounting education has attracted increasing attention due to the growing demand for professionals skilled in AI-driven accounting practices and sustainability reporting. The purpose of this study is to analyze research trends in sustainability and artificial intelligence within accounting education, to identify key scholars, thematic clusters, and gaps in the existing literature. The methodology employed includes bibliometric analysis and content analysis. In the bibliometric analysis, data from the Web of Science were utilized to determine research trends, prominent scholars, and thematic clusters. VOSviewer software was employed to generate visualizations and clustered maps. The study analyzed 3,523 articles published over the last decade concerning sustainability and artificial intelligence in accounting education. Based on the findings, the research is presented through tables and maps that illustrate developments across years, countries, authors, and citation relationships among authors. The study contributes to academic discourse by highlighting research gaps and future directions, while also providing recommendations for educators and policymakers to align accounting education with technological and sustainability advancements.

Yapay zekâ (YZ) ve sürdürülebilirliğin muhasebe eğitimine entegrasyonu, YZ odaklı muhasebe eğitimi ve sürdürülebilirlik raporlaması konusunda yetenekli profesyonellere yönelik artan talep nedeniyle dikkat çekmektedir. Çalışmanın amacı, muhasebe eğitiminde sürdürülebilirlik ve yapay zekâ konusundaki araştırma eğilimlerini analiz etmek, kilit akademisyenleri, tematik kümeleri ve mevcut literatürdeki boşlukları belirlemektir. Çalışmada yöntem olarak bibliyometrik analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Bibliyometrik analizde, araştırma eğilimlerini, kilit akademisyenleri ve tematik kümeleri belirlemek için Web of Science verilerinden faydalanılmıştır. Görselleştirme ve kümelenmiş haritaları çıkartmak için VOSviewer programı kullanılmıştır. Araştırmada son 10 yılda yapılan muhasebe eğitiminde sürdürülebilirlik ve yapay zekâ ile ilgili 3523 makale analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında çalışmalar; yıllara göre, ülkelere göre, yazarlara göre, yazarlar arası atıf ilişkisine göre belirli tablo ve haritalarla açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma, araştırma boşlukları ve gelecekteki yönelimleri vurgulayarak akademik söyleme katkıda bulunmaktadır. Aynı zamanda muhasebe eğitimini teknolojik ve sürdürülebilirlik gelişmeleriyle uyumlu hale getirmede eğitimciler ve politika yapıcılar için önerilerde bulunmaktadır.