Eğitim Bilimlerinde İleri ve Çağdaş Çalışmalar, Kayalar Fethi, Editör, Duvar Kitabevi, İzmir, ss.318-330, 2023
Yaşamın erken dönemlerinde gözlenebilen belirtilerle tanılanabilen Otizm
Spektrum Bozukluğu şemsiyesi altında yer alan otizm atipik gelişim türlerinden
biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Otizmin getirdiği gelişim özellikleri çocukların
öğrenme becerileri, duygusal gelişimleri, motor yetileri ve sosyal beceriler
üzerinde olumsuz etki oluşturmaktadır. İnsan türünün sosyal bir canlı olması
bireylerin yaşamları boyunca karşılamaları ve öğrenmeleri gereken sosyal uyuma
ihtiyaç duyduğunu göstermektedir. Tipik gelişim gösteren çocuklar için beklenen
kazanımlardan olan sosyal beceriler, gelişim özelliklerine göre çeşitli yöntemler
kullanarak otizm tanısı alan çocuklara da kazandırılması gereken önemli
becerilerdendir. Retrospektif bakışla otizm tanısı olan çocukların sosyal beceriler
konusunda güçlük yaşamaları durumu incelendiğinde; çocukların taklit
becerilerinde güçlük yaşamaları, odaklanma problemleri ve zihinde canlandırma
işlemlerinde zorluk çekmeleri nedeniyle sosyal yaşamda kabul görmüş normlar
konusunda hakimiyet kazanamadıklarını göstermektedir. Günümüzde de
maalesef devam eden ancak geçmişte daha yoğun görülen otizmli çocukların
sosyal damgalanmaya maruz kalmaları durumu, sosyal beceri öğretiminin
çıktılarını toplumsal yaşamda uygulamayı güçleştirmiştir. Son yıllarda artan
sosyal beceri öğretimi yöntemleri ile çocukların daha önce kazanamayacağı
düşünülen birçok sosyal davranışı kazandığı görülmektedir. Bu durum sosyal
beceri öğretiminin etkin kullanımının yaygınlaşması gerekliliğini göstermektedir.