5th INTERNATIONAL AFRICAN CONFERENCE ON CURRENT STUDIES, Cairo, Egypt, 2 - 05 February 2022, pp.197-212
Technology and technological life, which are
the most important features of the era we live in, have become a part of human
life. Developing technology enables
the creation of vital products and new structures and dimensions. Social media, which is one of these structures; it was basically presented to humanity as a
tool that allows users to share verbal and visual sharing and have fun in their
spare time. Although social
media is a virtual content, it gives a realistic appearance in terms of
providing instant satisfaction of individual needs. However, when the individual meets these needs in the
virtual world, he becomes more virtual and more disconnected from reality in
meeting his real life needs. In the new perception of reality, individuals
affect each other; they are forced to determine what they should feel, how they
should perceive, and which identity they should adopt in order to be accepted
by others. It is seen that the
feelings of meaninglessness and anger increase especially because of the disappointment
of the students in the educational environment. In this case, social networks create an environment
that is comfortable, accessible, highly sensitive to the need for interaction
with the environment, and suitable for sharing thoughts. This sense of reality, full of virtuality
created by social media, distances the individual from the society and
transforms the individual into a life that he or she thinks can be happy.
Adolescents gain life experience indirectly through social networks, which are actually
a tool, however, they distance themselves from the real world and become
alienated. Based on this, the aim of the study is to determine the effect of
students' attitudes towards social media use on their alienation behaviors. The
research population consists of students studying in the 12th grade of
secondary education in the 2021-2022 academic year. The research sample is; It
consisted of 263 students between the ages of 17-19 who are studying in the
12th grade in Kocasinan district of Kayseri province. As a result of the
research, it was determined that the use of social media of the students for
whom data was provided positively affected their alienation behaviors.
İçinde yaşadığımız devrin en
önemli özelliği olan teknoloji ve teknolojik hayat insan yaşamının bir parçası
haline gelmiştir. Gelişen teknoloji, yaşamsal ürün ve tepkilerde yeni yapı ve
boyutların oluşmasına olanak sağlamaktadır. Bu yapılardan biri olan sosyal
medya; temelde kullanıcıların sözel ve görsel paylaşımlarına izin veren,
düşüncelerini, etkinliklerini, ilgi alanlarını, farklı yaşam olaylarını
başkalarıyla paylaştığı, yalnızca bilgi paylaşmak için değil, aynı zamanda
yerel, ulusal veya küresel düzeydeki gelişmeleri de takip ederek bilgi
aldıkları ve değişiklikleri anlık olarak izledikleri, boş zamanlarında
eğlenceli vakit geçirebildikleri bir araç olarak insanlığa sunulmuştur (Solmaz,
Tekin, Herzem ve Demir, 2013: 24). Sosyal medya, her ne kadar sanal bir içerik
olsa da bireysel ihtiyaçların anında tatminini sağlaması açısından gerçekçi bir
görünüm vermektedir. Bu gerçekçi görünümde birey, sosyal ağın çevre, arkadaş ve
yaşam alanı gibi geniş sanal ortamında isteklerini gerçekleştirebileceğini
hissetmektedir. Ancak birey bu ihtiyaçlarını sanal dünyada karşıladığında,
gerçek yaşantısındaki ihtiyaçlarını karşılamada daha sanal ve gerçeklikten daha
kopuk hale gelmektedir. Yeni gerçeklik algısında bireyler birbirini
etkilemekte; ne hissetmeleri, nasıl algılamaları ve başkaları tarafından kabul
edilmek için hangi kimliği benimsemeleri gerektiğini belirlemek durumunda
bırakılmaktadırlar (Karagülle ve Çaycı, 2014: 7). Özellikle öğrencilerin eğitim
ortamında sık sık hayal kırıklığı yaşaması nedeniyle anlamsızlık ve öfke
duygularının arttığı görülmektedir. Bu
durumda sosyal ağlar ise rahat, erişilebilir, çevre ile etkileşim ihtiyacına
son derece duyarlı, düşünceleri paylaşmaya uygun bir ortam yaratmaktadır.
Sosyal medyanın yarattığı sanallıkla dolu bu gerçeklik duygusu, bireyi
toplumdan uzaklaştırmakta ve bireyin kazanabileceğini düşündüğü bir hayata
dönüştürmektedir. Ergenler, aslında bir araç olan sosyal ağlar aracılığıyla
dolaylı olarak yaşam deneyimi kazanmakta bununla birlikte gerçek dünyadan
uzaklaşarak, yabancılaşmaktadırlar. Buradan hareketle çalışmanın amacı, öğrencilerinin sosyal
medya kullanımına yönelik tutumlarının yabancılaşma davranışları üzerindeki
etkisini tespit etmektir.
Araştırma
evrenini, 2021-2022 Eğitim ve Öğretim yılında ortaöğretim 12. sınıfta öğrenim
gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise; Kayseri ili
Kocasinan ilçesinde bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi, Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi ile Anadolu Lisesi türlerinde son sınıfta öğrenim görmekte olan
17- 19 yaş arası 263 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma sonucunda veri sağlanan öğrencilerin
sosyal medya kullanımlarının yabancılaşma davranışlarını pozitif yönde
etkilediği belirlenmiştir.