Mali Çözüm, vol.32, no.172, pp.199-220, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The concept of periodicity, one of the basic concepts of accounting; It
indicates the determination of the operating results of each period independently
of other periods by dividing the continuous life of the enterprise into certain
periods. Although human life is not considered unlimited, people are also
classified into infant, child, young, middle-aged and old age groups during
the lifetime. In this study, it has been tried to measure the perspectives of
the Z generation students, who are considered as children and young people
born in 1997 and after, to the digital transformation that occurs in accounting
education. The fact that the group born in the relevant period was introduced
to technology at a very early age was an important factor in choosing it as the
universe of our study. In the creation of the scale, the studies conducted by
Kutluk and Gülmez (2014) and the information obtained from the literature
were used. The related scale was applied online to accounting students
studying at Kayseri University, and 219 responses were received. As a result
of the study, it is thought that how much Z generation students are aware of
the digital transformation in accounting education and how much they use
digital tools in accounting education, the situation will be determined and it
will guide the studies to be done in the related field.
Muhasebenin temel kavramlarından dönemsellik kavramı; işletmenin sürekli
sayılan ömrünün belirli dönemlere bölünerek, her dönemin faaliyet sonuçlarının
diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanmasını belirtir. İnsan ömrü işletmeler
gibi sınırsız kabul edilmese de yaşanılan süre boyunca insanlar da bebek,
çocuk, genç, orta yaş ve yaşlılık gruplarına alınarak bir takım sınıflandırılmaya
tabi tutulmaktadır. Çalışmada 1997 ve sonrasında doğan çocuk ve genç olarak
kabul edilen Z kuşağı öğrencilerinin muhasebe eğitiminde meydana gelen
dijital dönüşüme bakış açıları ölçülmeye çalışılmıştır. İlgili dönemde doğan
grubun çok erken yaşlarda teknoloji ile tanışmaları çalışmamızın evreni olarak
seçilmesinde önemli bir etken olmuştur. Ölçeğin oluşturulmasında Kutluk ve
Gülmez (2014) tarafından yapılan çalışma ile literatürden edinilen bilgilerden
yararlanılmıştır. İlgili ölçek Kayseri Üniversitesi’nde öğrenim gören muhasebe
bölümü öğrencilerine online ortamda uygulanmış 219 adet yanıt alınmıştır.
Çalışmanın sonucunda Z kuşağı öğrencilerinin muhasebe eğitimindeki dijital
dönüşümden ne kadar haberdar oldukları ve dijital araçları muhasebe eğitiminde
ne denli kullandıklarının durum tespiti yapılarak dijital dönüşüme bakış açıları
ölçülmüştür. İlgili alanda yapılacak çalışmalara yön verilmesi düşünülmektedir.
Bu çalışmanın anketi Kayseri Üniversitesi Etik Kurulu tarafından 31.01.2022
tarih ve 1 No’lu karar ile onaylanmıştır.