Erciyes Akademi, vol.35, no.1, pp.299-322, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this study is to examine the effect of individual environmental literacy (purposeful knowledge,
subjective knowledge and environmental awareness / knowledge) on green product attitude and green
product attitude on green purchasing intention. Within the scope of the research, data were obtained from 301
people using the online survey technique. Confirmatory Factor Analysis was first applied to the collected data
and the structural fit of the data was tested. Later, the research model was subjected to Path Analysis with the
AMOS program. As a result of the path analysis, the following was obtained: It was determined that
environmental awareness and subjective knowledge among the dimensions of individual environmental
literacy have a positive and significant effect on green product attitude, and product attitude on green
purchasing intention.
Bu çalışmanın amacı bireysel çevre okuryazarlığının (amaç bilgisi, öznel bilgi ve çevre bilinci/bilgisi) yeşil
ürün tutumuna ve yeşil ürün tutumunun yeşil satın alma niyeti üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırma
kapsamında 301 kişiden çevrimiçi anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Toplanan verilere ilk olarak
Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmış ve verilerin yapısal uyumu test edilmiştir. Daha sonra araştırma
modeli AMOS programı ile Yol analizine tabi tutulmuştur. Yol analizi sonucunda bireysel çevre okuryazarlığı
boyutlarından çevre bilinci ve öznel bilginin yeşil ürün tutumu üzerinde, ürün tutumunun da yeşil satın alma
niyeti üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.