Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, vol.20, pp.1-14, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
This study aims to reveal the perception of the students who receives undergraduate
education at Erciyes University, College of Applied Sciences, Accounting and Finance Management Department about professional ethics. Non-parametric statistical methods are
used to determine the relationship between demographical data and professional ethic attitude
of students. As a result of the analysis; it was understood that the most violated principle is
professional attitude and the most adherent principle is confidentiality. Also it was considered
only the gender variable is statistically significant in terms of the perceptions of the students on
the profession ethics.
Bu çalışma, Erciyes Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Muhasebe ve Finans
Yönetimi Bölümü’nde lisans eğitimi alan öğrencilerin meslek etiği kavramının algılanmasına
yönelik görüşlerinin ortaya çıkarılması amacıyla yürütülmüştür. Kullanılan ölçekle elde edilen
verilerin dağılımı parametrik istatistiksel yöntemleri yapmaya uygun olmadığı için nonparametrik istatistiksel yöntemlerle analiz edilerek demografik değişkenler ile öğrencilerin
meslek etiği algısı arasındaki ilişki araştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; mesleki
davranışın en çok ihlal edilen, gizliliğin ise en çok bağlı kalınan ilke olduğu görüşünün öğrenciler
arasında hâkim olduğu, demografik değişkenlerden sadece cinsiyet değişkeninin öğrencilerin
meslek etiğine yönelik algılarında istatistiki açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna
ulaşılmıştır.