Uşak Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.5, no.1, pp.31-49, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
Today, the first retaliation that businesses see as an invaluable capital to gain an advantage over their competitors is human resources. It is aimed to maximize business profitability and efficiency by developing the competencies of this existing capital. Improving employee competencies and skills is possible through training and development activities. While these goals affect the job satisfaction level of employees, they also increase business success. In this context, it is understood that employee success and business success are parallel. The employee's positive feelings towards his job and job satisfaction have been among the important research topics in the last fifty years and have found extensive examination. The study aimed to determine the changes in the job satisfaction levels of employees due to the training activities provided in enterprises. In this research-based study, 314 employees of a telecommunications company operating in the service sector in Kayseri province constitute the sample of the research. The completed survey forms were analyzed in the SPSS program and evaluated. As a result of the Correlation and Regression analysis, it was confirmed that the training activities significantly and positively affected the job satisfaction of the employees, as predicted.
Günümüzde işletmeler rakipler karşısında avantaj elde etmek için bulunmaz bir sermaye olarak gördüğü ilk kısas insan kaynağıdır. Halihazırdaki bu sermayenin, sahip olduğu yetkinlikler geliştirilerek işletme karlılığı ve verimliliğini en üst düzeye çıkartmak amaçlanmaktadır. Çalışanın yetkinlik ve becerilerinin geliştirilmesi eğitim ve geliştirme faaliyetleri ile mümkün olmaktadır. Bu amaçlar çalışanların iş tatmin düzeyini etkilerken aynı zamanda işletme başarısını da artırmaktadır. Bu bağlamda çalışan başarısı ile işletme başarısının paralellik gösterdiği anlaşılmaktadır. Çalışanın işine karşı sahip olduğu pozitif duygu ve iş tatmini son elli yıllık sürede önemli araştırma konuları içerisinde yerini almakla birlikte kapsamlı bir şekilde inceleme alanı bulmuştur. Çalışmada, işletmelerde verilen eğitim faaliyetlerinin çalışanların iş tatmin düzeylerindeki değişimlerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya dayalı bu çalışma, Kayseri ili hizmet sektöründe faaliyet gösteren telekomünikasyon firmasının 314 çalışanı araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Tamamlanmış olarak geri dönen anket formları SPSS programında çözümlenmiş ve değerlendirmeye alınmıştır. Korelasyon ve Regresyon analizi sonucunda eğitim faaliyetlerinin, çalışanların iş tatminlerini anlamlı ve pozitif yönde etkilediği öngörüldüğü gibi doğrulanmıştır.