Uluslararası İslâm Medeniyeti Bağlamında Adalet Sempozyumu, Kayseri, Turkey, 7 - 08 November 2024, vol.1, no.52115, pp.392-414
This study was conducted from a phenomenological perspective in line
with the information provided in the Torah. First, the establishment of the
state of the Israelites, the formation of the legal institution in Israeli
society, and the judge-administrator relationship in terms of the history of
the Israeli state were described. In this context, in line with the information
provided in the Torah, the foundations of the judicial structure in Israeli
society were first laid during the time of the Prophet Moses. The tribes of
Israel were structured according to the decimal system. Tribal leaders were
also judges. In the following years, upon the request of the Israeli people, a
monarchical order was adopted. The legal rules commanded by the Torah prevent
the social structure of Israeli society from deteriorating, and thanks to these
rules, social unity is achieved. For example, shelter cities were built so that
those involved in murder would not be killed without trial. Thus, blood feuds
between tribes were prevented. In addition, regulations were made in areas such
as the law of obligations and civil law to ensure unity and solidarity.
Secondly, in line with the information provided in the Torah, a dichotomous
analysis of the concept of ‘justice’ was made in order to understand the
concept of ‘justice’. In this context, the concepts of ‘cruelty’ and ‘mercy’,
which are related to the concept of ‘justice’, have been used. Justice, in its
most general definition, is giving a person what he/she deserves (reward/punishment).
As long as a person believes that he/she gets what he/she deserves, he/she will
not lose his/her sense of fairness. However, when a person is given less than
the reward he/she deserves or more than the punishment he/she deserves, the
person will think that his/her rights have been violated. In this context, the
concept of ‘cruelty’ is the opposite of the concept of ‘justice’. However,
giving a person more reward than he/she deserves or giving a person less
punishment than he/she deserves, in other words, forgiving the person, is also
an indicator of mercy. In this context, in order to fully understand the
concept of ‘justice’ from a dichotomous perspective, the concept of ‘mercy’,
which is complementary to the concept of ‘justice’, should also be taken into
consideration. Because, as much as moving away from justice against a person is
cruelty, moving away from justice in favor of a person is mercy to the same
extent.
Bu çalışmada; Tevrat’ta
verilen bilgiler doğrultusunda, Fenomenolojik bir bakış açısıyla,
İsrailoğullarının kabileden devlete geçiş aşaması, İsrail toplumunda hukuk
kurumunun oluşum süreci ve İsrail devlet tarihi açısından hâkim-idareci
ilişkisinin tasviri yapılarak adalet kurumunun yapılanma sürecinin tipolojik
tasnifi yapılmıştır. Bu bağlamda, Tevrat’ta verilen bilgiler doğrultusunda,
hukuk mekanizması ile ilgili olarak; İsrail toplumunun adli yapılanmasının
temellerinin ilk olarak Musa peygamber döneminde atıldığı, ondalık sisteme göre
yapılandırılan İsrail kabilelerinin başlarına yönetici vasfına haiz hakimlerin
atandığı ve ilerleyen dönemde İsrail halkının talebi üzerine monarşik yapıya
geçildiği görülmüştür. İsrail toplumunun sosyal yapısının bozulmasını
engellemek, birlikteliğin devamını sağlamak, dayanışmayı artırmak ve hukuk
kurumunun işleyişinin kesintiye uğramasının önüne geçebilmek için bazı
uygulamaların İsrail oğulları tarafından tesis edilmesinin Tevrat tarafından
emredildiği müşahede edilmiştir. Kabileler arasında kan davasının çıkmasını
önlemek için sığınak şehirler oluşturulmuş ve yargılama yapılmadan infaz
aşamasına geçilmesine engel olunmuştur. Ayrıca birlikteliğin sağlanması ve
toplumsal dayanışmanın yaygınlaşması için borçlar hukuku ve medeni hukuk gibi
alanlarda bazı düzenlemeler yapılmış ve bu kurallara uyulması dinî bir
zorunluluk haline getirilmiştir. Ayrıca, Tevrat’ta verilen bilgiler
doğrultusunda, ‘adalet’ olgusunun anlaşılabilmesi için ‘adalet’ kavramının
dikotomik analizi de yapılmıştır. Bu bağlamada, ‘adalet’ olgusu ile ilişkili
olan ‘zulüm’ ve ‘rahmet’ kavramlarından yararlanılmıştır. Adalet, en genel
tanımıyla kişiye hak ettiği şeyin (ödül/ceza) verilmesidir. Kişi, hak
ettiğini bulduğuna inandığı sürece hakkaniyet duygusunu yitirmeyecektir. Ancak
kişiye hak ettiği ödülden daha azı verildiğinde veya kişiye hak ettiği cezadan
daha fazlası verildiğinde, kişi hakkının yendiğini düşünecektir. Bu bağlamda
‘zulüm’ kavramı, ‘adalet’ kavramının zıt anlamı olmaktadır. Ancak kişiye hak
ettiğinden fazla ödül verilmesi veya hak ettiğinden daha az ceza verilmesi yani
kişinin affedilmesi de merhametin göstergesi olmaktadır. Bu bağlamda dikotomik
açıdan ‘adalet’ olgusunun tam olarak anlaşılabilmesi için ‘adalet’ kavramının
tamamlayıcısı olan ‘rahmet’ kavramının da dikkate alınması gerekmektedir. Zira
kişinin aleyhine adaletten uzaklaşmak ne kadar zulüm ise kişinin lehine
adaletten uzaklaşmak da o derecede rahmet olmaktadır.