Akdeniz İİBF Dergisi, vol.20, no.2, pp.201-2011, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Green value chain practices mean that businesses create value in order to create a sustainable
competitive advantage at different stages from designing their products to after-sales services. At
this point, businesses need to minimize environmental pollution, protect the environment and make
proactive arrangements in order to create value that has strategic importance. In this study, the
relationship between green value chain applications and business performance, which is a tool based
on ensuring the sustainability of enterprises, is investigated. The hypothesized relationship of the
research model tested with data collected from 175 manufacturing firms by using SPSS and simple
regression analysis. Green value chain applications; examined as green basic activities and green
support activities, business performance is also considered as economic and socio-ecological
performance in two dimensions. In this research, it was found that green value chain applications
positively affect the economic and socio-ecological performance of enterprises, but the power of this
effect is relatively weak. In order to provide a competitive advantage, enterprises create value at the
rate they create. Green value chain applications, which are a means of creating value in enterprises,
have an impact on enterprises’ performance
Yeşil değer zinciri uygulamaları işletmelerin ürünlerinin tasarımından satış sonraki hizmetlerine
kadarki farklı aşamalarında sürdürülebilir rekabet üstünlüğü oluşturmak için değer yaratmasını ifade
etmektedir. Bu noktada, değer yaratma stratejik bir önem taşımakla birlikte tüm faaliyetlerin
odağında çevresel etkilerin ve kirliliklerin minimuma indirilmesi, çevrenin korunması ve hatta
mümkünse proaktif düzenlemelerin yapılması faaliyetlerini içermektedir. Bu çalışmada işletmelerin
sürdürülebilirliklerin sağlanmasını temel alan bir araç olan yeşil değer zinciri uygulamaları ve
işletme performansı arasındaki ilişki araştırılmaktadır. Araştırma modelinin varsayımsal ilişkisi 175
imalatçı firmadan toplanan verilerle SPSS ve basit regresyon analizi kullanılarak test edilmiştir.
Yeşil değer zinciri uygulamaları; yeşil temel faaliyetler ve yeşil destek faaliyetleri olarak ele
alınırken işletme performansı da ekonomik ve sosyo-ekolojik performans olarak iki boyutta ele
alınmıştır. Araştırmada yeşil değer zinciri uygulamalarının işletmelerin ekonomik ve sosyo-ekolojik
performansını pozitif yönlü etkilediği fakat bu etkinin gücünün nispeten zayıf olduğu tespit
edilmiştir. İşletmelerin rekabet üstünlüğü sağlayabilmeleri değer yaratabilmeleri oranında
gerçekleşmektedir. İşletmelerde değer yaratmanın bir aracı olan yeşil değer zinciri uygulamaları
işletme performansı üzerinde etkili olmaktadır.