6.Uluslararası Çocuk Gelişimi Kongresi, Konya, Türkiye, 16 - 18 Ekim 2025, cilt.1, sa.1, ss.177-178, (Özet Bildiri)
Hafif düzey zihinsel engelli öğrenciler genellikle sınıf seviyesinin altında akademik becerilere sahip olma eğilimindedir. Ancak bu öğrencilere, gerekli destek sağlandığında, akademik becerileri birçok açıdan geliştirilebilir. Bu araştırma, hafif düzeyde zihin yetersizliği tanısı konulmuş ilkokul 4. sınıf öğrencileri için “Dünya’mızı Keşfedelim” ünitesine yönelik sanal gerçeklik (VR) destekli bir öğretim uygulamasının tasarımını ve etkililiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Tasarım temelli araştırma yaklaşımıyla geliştirilen uygulama, ilköğretim fen bilimleri müfredatında yer alan FB.4.3.1, FB.4.3.2 ve FB.4.3.3 kazanımlarını kapsayan öğrenme çıktılarını destekleyecek şekilde yapılandırılmıştır. Bu kazanımlar; Dünya’nın şekli, yapısı ve hareketleri ile ilgili gözlemlere dayalı tahminler yapma, modeller oluşturma ve çıkarımlarda bulunma becerilerini içerir. Uygulamanın tasarımı sürecinde özel eğitim, temel eğitim ve bilgisayar programcılığı alanlarında üç uzmandan görüş alınarak içerik ve ara yüz açısından bilişsel yükün azaltılması ve erişilebilirliğin artırılması sağlanmıştır. Geliştirilen VR uygulaması, görsel ipuçları, interaktif simülasyonlar ve adım adım yönergelerle öğrencilerin kavramları daha somut ve yaşantısal olarak öğrenmelerini sağlamayı hedeflemektedir. Pilot uygulama kapsamında üç öğrenciyle yapılan değerlendirmede, öğrencilerin etkileşimli ortamda dikkatlerinin yoğunlaştığı, öğrenme sürecine aktif katıldıkları ve kazanımlara ilişkin olumlu geri bildirimler sundukları gözlenmiştir. Elde edilen ön veriler, sanal gerçeklik teknolojisinin bu öğrenci grubu için anlamlı öğrenme fırsatları sunabileceğini göstermektedir. Çalışmanın bundan sonraki aşamalarında örneklem genişletilerek nicel ve nitel verilerle daha kapsamlı bir değerlendirme yapılması planlanmaktadır. Anahtar Kelimeler: Sanal Gerçeklik, Tasarım Tabanlı Araştırma, Teknoloji Destekli Eğitim, Etkileşimli Öğrenme, Zihin Yetersizliği, Fen Öğretimi.